Att åldras med Barone Ricasoli

FullSizeRender FullSizeRender  Förra veckan kom en del av Toscana till Stockholm och jag fick min beskärda del av lyckorus. Det var faktiskt självaste Francesco Ricasoli, den 32a baronen av Brolio, som var på besök. En leende och mycket ödmjuk herre vars anfader Bettino Ricasoli en gång i tiden uppfann receptet för chianti. Receptet har modifierats många gånger sedan 1872 och chianti är numer ett vin med många olika tolkningar beroende på producent, område och stil.

FullSizeRenderFullSizeRender

Vi provade oss igenom fler olika viner från gården men det som gjorde mig gladast var Castello di Brolio 1997. Jag blev samtidigt nostalgisk och tänkte (som den gamla, gamla människa jag är) att sådana här viner görs inte längre. Klassiska, riviga, rustika men samtidigt eleganta med en ungdomlig syrlighet. Inte kommer väl 2010:orna någonsin uppnå den här nivån, tänkte jag … högt.

– De kommer att bli ännu bättre, svarade Francesco Ricasoli.

– Nej men, men det är inte möjligt, svarade jag, ännu lite förvånad.

– Det är ett helt annat vin, förklarar han. Allt har förändrats. Alltifrån vinmakartekniken till skötsel ute på fältet.

Men om vinet inte är detsamma så har jag ju rätt att vara nostalgisk. Om han, o andra sidan, lovar att vinerna blir ännu bättre i framtiden vem är jag då att rulla runt i detvarbättreförr- tankar och retroromantik? En bakåtsträvare vill jag inte vara.

Jag förväntar mig därmed att lyckorusen bara fortsätter att öka i takt med att jag åldras till en elegant, rivig, klassisk och ungdomligt syrlig tant.

Det här inlägget postades i Italien, Sinnen, Vin och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

