Att vara tillbaka i Italien

Vad blev det av mig? Jo, jag flyttade tillbaka till Italien. Längtan blev för svår och tillfälle gavs. Bor numera i Siena strax söder om min gamla hemstad Florens och jobbar på en vinskola samtidigt som jag samlar intryck för mer inspirerande blogginlägg. Så nu jävlar!

Sitter högst upp i ett 1400-talshus och tittar ut över vinfält, tegelröda tak. Ljumma vindar puffar in genom det öppna fönstret. Det knattrande ljudet av mopeder når mina öron och strax ovanför mig sitter duvorna och kuttrar och bajsar i godan ro.

Det har redan gått sex månader sedan flytten till Toscana. Det rinner Sangiovese i mina vener och magen är ständigt till bredden fylld med ost. Ost. Alla dessa underbara ostar.

Stracchino är en klibbig färskost gjord på komjölk som lägger sig som ett svalkande täcke på tungan, sprider sig ut över dess sidor och avger en syrlighet så underbar att gommen genast skriker efter mer. Denna ost är faktiskt tillverkad på samma bas som en annan ljuvlig skapelse, nämligen Gorgonzolan. Introducerar man bara några trevliga bakterier så, som på beställning, transformeras den till en grönmögelvariant lika incredibilmente favoloso som dess lillasyster.

FattoriaMorella_sito_vettoriale_prodotti_stracchino_800x534bild

Hur avnjuts då stracchino? Jo, som den är med sked direkt från förpackningen i sängen med en mycket spännande bok i andra handen. Eller, på ett mer civiliserat sätt, tillsammans med luftorkad skinka, melon, tomater o.s.v. Det finns också en slags färsk korv här som heter salsiccia (uttalas: salsitsha). Blandar man innehållet i den med lite stracchino har man en fantastisk röra att toppa rostat bröd med som man sedan skjutsar in i ugnen en liten stund och därefter kallar crostini con salsicca e stracchino (om man vill). Coccoli är en annan favorit. Friterade pizzadegsbollar serverade men Stracchino och lufttorkad skinka. En rätt som en gång faktiskt höll på att kosta mig synen på ena ögat. Så kan det gå.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

