Lemon pie/Tarte au citron – receptet som alla klarar av

IMG_3390

Det är tydligen desserter som gäller för mig just nu. Igår fick jag ett begär efter detta underbara bakverk. I en studentlägenhet på Rue Berlioz i Nice med mina vänner Lena och Maria fick jag för första gången känna den krämigt syrliga smaken av en Tarte au citron på min tunga. Sedan dess är jag helt förlorad i marängens krämiga klibbighet som fastnar på tänderna, citronens syra i perfekt balans med sötman, den härligt feta, krispiga bottnen med lätt sälta och brödighet. Kombinationen av smaker och konsistenser är, för mig, optimal. Att dessutom ha ett fint minne kopplat till bakverket höjer det ännu ett snäpp.

Det ska dock inte undanhållas att den där lägenheten på Rue Berlioz sedan invaderades av kackerlackor som byggt bo i kaffemaskinen och klapprade runt på golvet om nätterna. Ett minne som för all framtid kommer att dyka upp i sammanhanget vilket medför en, inte enbart trevlig, ilande rysning längs ryggraden.  Något som ju i sig gör detta bakverk, för mig, unikt i sitt slag.

Jag följde det här receptet som förvisso är amerikanskt men mycket enkelt och bra. Jag tycker att marängen blir godast om den bränns av med en gasbrännare istället för i ugnen. Jag gillar när den italienska marängen klibbar fast i varenda liten vrå i hela munnen istället för att bli som ett snabbt försvinnande skum. Men, det är ju en smaksak såklart.

Det här inlägget postades i Mat, Recept, Sinnen och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Lemon pie/Tarte au citron – receptet som alla klarar av

  1. Eva Djerf-Nichols skriver:

    Hej Sarah! Jag Kommer ner till Jönköping den 19 nov i jobbet kan vi ev ses någonstans en stund em efter 13.30 vi ska ändå äta lunch någonstans i stan åker hem med flyg kl 16.00 Eva

Kommentera

