Det finns ett vin efter detta

DownloadedFile

– Jag tål inte starksprit, sa Stig-Helmer Olsson i filmen Sällskapsresan någon gång under tidigt 80-tal.

Kanske var det uttalandet anledningen till att jag i min ungdom älskade den filmen. Jag såg den om och om igen och identifierade mig med den leende, rufsige nörden med huvudet bland molnen.

Jag har heller aldrig tålt starksprit. Otaliga de gånger när mina vänner sjungit, dansat, skrattat, hånglat och pratat i timmar om livets viktiga saker medan jag legat under något bord, sovandes på någon snuskig badrumsmatta eller gömd i buskaget långt borta från alla festligheter. Min kropp sa helt enkelt  – nej tack till allt vad hembränt, häxblandning, alla typer av starksprit heter och ibland även folköl och fulvin. Kanske hade den kunnat säga det på ett lite mer artigt och sofistikerat sätt kan man tycka men i mina kretsar var man inte så kinkig och min tråkiga vana bemöttes oftast med skratt.

Jag tyckte inte att det var roligt.

Kanske var det tack vare mina dåliga erfarenheter i min ungdom som jag blev extra lycklig när jag upptäckte vinets underbara värld.  Äntligen kunde jag börja njuta av en alkoholhaltig dryck. Som jag hade längtat, funderat och experimenterat. Plötsligt förstod jag att det var det här min kropp hade försökt säga mig under alla dessa år. – Ge mig ett gott vin bara, ska det vara så svårt att förstå?  En ny värld av fullständig sinnesnjutning öppnades och ett nytt rus, som inte hade någonting med fylla att göra, infann sig.

Att dålig sprit, vin och öl skulle vara positivt för folkhälsan kan jag (efter egen erfarenhet) inte hålla med om. Därför förstår jag de debattörer som tycker att Systembolagets alkoholpolitik är motsägelsefull. De har en svår (och i sig motsägelsefull) uppgift – att verka gynnande för svenskens förbättrade alkoholvanor men samtidigt se till sina egna ekonomiska intressen.  Efterfrågan på lådvin och billig alkohol är stor och utbudet formas därefter. Jag tänker inte klaga på hur de sköter sitt jobb men jag ifrågasätter om det verkligen är ett monopol vi behöver för att komma tillrätta med alkoholkonsumtionen i Sverige.

Kanske är det inte bara jag och Stig-Helmer som inte tål starksprit utan svensken som är generellt känslig mot dålig kvalitet (men för törstig för att förstå det).

vino-brindisi

Magnus Ericsson, vinskribent på HD, provningsledare m.m. skrev igår ett inlägg om den generella uppfattningen om att vinnördar skulle vara alkoholister som gömmer sitt beroende i snobbism och alkoholromantik. Jag menar att det är precis tvärt om. Att vinnördar har mer gemensamt med nykterister än alkoholister. Visst finns ett maniskt intresse och en fixering vid vinet i sig men det är som vilket nörderi som helst och fixeringen ligger inte i alkoholen utan i allt runt omkring.

En nyfikenhet på människor från olika kulturer och sammanhang deras relation till naturen. Hur jordens sammansättning tillsammans med lägesposition och vinmakarens val påverkar druvornas och det slutliga vinets smak och hur den smaken i sin tur påverkar oss och våra sinnen.

En smak, en doft och en känsla får oss (vinnördar) att att resa till den plats den har sitt ursprung. Vi är världens snabbaste globetrotters med våra sinnen som färdmedel och vinet som destination (sug på den du Ranelid).

I mitt fall tror jag att vinet blev min räddning snarare än mitt fall.

Läs Magnus Ericssons inlägg här: ”Det finns enklare och billigare sätt att bli full”

Det här inlägget postades i Kommunikation, Nyhet, Sinnen, Vin och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Det finns ett vin efter detta

  1. alexandra skriver:

    Ja, för mycket lådvin ska man passa sig för.

Kommentera

