Gnocchi fatti in casa – Hemgjorda gnocchi

IMG_3185

Jag gjorde gnocchi (njocki) häromdagen och utan att överdriva var det nog bland det godaste jag någonsin tillagat.  Så enkelt och så gott.

Jag följde den gamle matgurun Pellegrino Artusi (den italienska matens fader)’s recept från hans kokbok ”La Scienza in cucina e l’Arte di mangiar bene” från 1891. Gnocchi med anor alltså.

Det slog mig hur de söta gnocchisarna och den lite syrliga tomatsåsen tillsammans förenades i en svårslagen harmoni. Supergott och en rolig aktivitet att göra tillsammans.

När jag kollade runt lite på nätet hittade jag den här bloggen. Ett par som likt Julie och Julia lagar sig igenom Artusis mästerverk, recept efter recept. En jättefin blogg som jag inte förstår hur jag kunnat missa. De översätter dessutom Artusis recept till svenska.

Gnocchi med tomatsås

Det här räcker till fyra personer om gnocchi är enda rätten ni äter och till sex personer om det är en primo piatto, med fler rätter efteråt:

  1. Låt två burkar hela skalade tomater koka ner till halva mängden medan du gör gnocchin. Smaka av med salt.
  2. Skala, koka och pressa 400 gram mjölig potatis (ungefär 4-5 stora potatisar).
  3. Rör ner 2 deciliter vetemjöl, lite i taget. Bearbeta degen med händerna. Den ska vara så fast att den knappt klibbar på händerna.
  4. Rulla degen till cylindrar med en centimeters diameter. Strö över lite mjöl. Skär upp dem i 1-1,5 centimeter långa bitar.
  5. Med lillfingret, tryck till bitarna en och en så att de rullar ett halvt varv och får en liten grop. 
  6. Koka upp en stor kastrull med vatten. Salta och låt sjuda svagt.
  7. Lägg en slev av tomatsåsen och en klick smör i botten på ett serveringsfat.
  8. Koka 15-20 gnocchi åt gången. Släpp försiktigt ner dem i vattnet, gärna en och en. Rör inte om. De lägger sig först på botten och börjar sen stiga. När alla flutit upp och stannar på ytan är de klara.
  9. Plocka upp dem med en hålslev och lägg på fatet. Blanda försiktigt med såsen och smöret. Riv generöst med parmesan över. Häll på ännu en slev tomatsås och en klick smör. När nästa omgång är klar, upprepa proceduren. Fortsätt så till alla gnocchi är kokta. Klart att servera.

Till detta skulle jag servera ett vitt lite fylligare vin. Det mjuka söta från potatisen och syran i tomatsåsen balanseras i sig och jag skulle då vilja ha ett vin som gör detsamma. Ett vin med en mjukhet som antingen kommer från duvans karaktär eller från en eklagring som balanseras på en bra syra som möter upp tomaten. Jag skulle därför kunna tänka mig en norditalienare med en druvaromatisk (Pinot Grigio) karaktär och en frisk syra eller en syditalienare som t.ex. en Insolia/Chardonnay- blandning som vuxit på en sval bergstopp på Sicilien och sedan lagrats i några månader på ek. Ett rött vin tror jag skulle vara för kraftigt och tanninerna är överflödiga då den krämiga fetman i det här fallet bäst balanseras av syran i vinet.

Buon lavoro!

Det här inlägget postades i Italien, Mat, Vin och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Gnocchi fatti in casa – Hemgjorda gnocchi

  1. godani skriver:

    Kul att du gillar vår blogg, gnocchi är en av favoriterna. Nu ska jag spana in din blogg, här finns ju massvis med gott!

Kommentera

