Vinpratarna- en podcast om vin och mat

c73b1f5283e7c9877747278364497d83_bigger

Nu har jag vågat mig på en podcast om vin och mat igen efter min tidigare skräckupplevelse.

Den nya vinpodden Vinpratarna görs av Beatrice Becher och Andreas Grube. Beatrice är sommelier på Eriks Vinbar och tidigare vinnare av Lily Bollinger Award. Andreas är journalist och jobbar även i musikbranchen men har dessutom ett stort intresse för mat och vin. En sommelier och en journalist alltså.

Det provade två viner, ett Barolo och ett Portvin. Pratade om regionerna, producenterna och smakerna. Avslappnat och på en lagom nivå.

Några av de svårigheter jag kan tänka mig att man stöter på när man ska prova vin i podsammanhang är dels subjektiviteten. Man måste gör en beskrivande och ganska neutral bedömning av vinet så att lyssnaren kan bilda sig en egen uppfattning av det. Dels kanske man  inte helt vill utesluta lyssnare (som jag) som inte riktigt klarar av surplande och smackande så nära intill hornhinnan.

Jag tyckte att de klarade uppgiften mycket bra. Intressant och roligt. Lite radiokänsla nästan när de tog upp vinrelaterad kuriosa. Deras källa var uteslutande WOW-news vilket säkert kommer att variera i följande avsnitt.

En bra start alltså. Jag är nyfiken på fortsättningen.

Twitter: @vinpratarna

Det här inlägget postades i Kommunikation, Nyhet, Vin och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

