Nytt center för vinanalys ska hjälpa producenter i Piemonte att komma igen efter sänkt gräns för rattfylleri

När man 2010 ändrade lagen för rattfylleri i Italien med 0,5 mg/l utandningsluft (ca 1 promillle) som lägsta gräns (grovt rattfylleri i Sverige) och med indraget körkort som en av konsekvenserna drabbades det italienska folket av panik. Vinproducenterna slog larm och man oroade sig för hur detta skulle påverka landets ekonomi.

I veckan öppnades ett nytt ”Centro Studi Vini” i Asti, ett labratorium för analys av viner öppet för alla regionens vinproducenter.  Förutom att ge professionella råd angående vinmakeriet, förbättra bedömningen av alla D.O.C. – viner i regionen kommer centret även att lägga upp nya marknadsstrategier. Presentationen av det nya centret gjordes i anslutning till det årliga diskussionsforumet Vino&Vitae.

provette-1

Centro Studi Vini

 

Sedan den nya strängare lagen för rattfylleri trädde i kraft måste alla uteställen som har öppet längre än till kl 24.00 ha en alkomätare för gästerna att blåsa i för att på så sätt veta om de är kapabla till att ta bilen hem eller inte.

Under förra årets edition av Vino&Vitae diskuterades huruvida dessa alkomätare verkligen kunde mäta en persons reaktionsförmåga på ett riktigt sätt. Enligt regionsansvarige av Coldiretti (sammanslutning av italienska lantbrukare) Paolo Rovellotti borde man ändra lagen. Förslaget innebär att man genom teknisk och vetenskaplig analys av vinet på ett mer rättvist sätt kan mäta dess påverkan. Andra punkter man diskuterat under forumet är hurman kan påverka vinkonsumenten till ett mer ansvarsfullt drickande och till ett medvetet val av kvalitetsvin.

laboratorio-1

Centro Studi Vini 

Detta är några av de punkter som ”Centro Studi Vini” har på sin agenda:

– hjälpa producenterna med professionell analys och rådgivning
– påbörja en studie, tillsammans med andra forskar- och experimentinriktade enheter, av de piemontesiska vinernas karaktär
– skapa förutsättningar för att förverkliga ett ”ekonomiskt vinprojekt”, genom gemensamma strategier

Annonser
Det här inlägget postades i Italien, Nyhet, Vin och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s