Gör egen pasta – utan pastamaskin

IMG_3111

Med två mycket lyckade experiment kan jag nu stolt presentera receptet på min hemlagade pasta. Jag har tittat på ett otal riktigt duktiga pastabagare och försökt mig på att göra egen pasta ganska många gånger förut men aldrig riktigt gått in för det. Kanske för att det känns som att det ska vara så otroligt svårt och tidskrävande. Och, jag kan inte påstå att det är lätt och visst tar det tid men det är roligt och fantastiskt gott.

Pasta fresca all’uovo

Jag gjorde en pastadeg till Tagliolini på 1,5 dl vanligt vetemjöl, 2 dl Durumvete och 3 ägg. Till Ravioli tog jag 3,5 dl vetemjöl och 3 ägg.

Fyllning: Till fyllningen i Raviolin gjorde jag en melanzane alla parmigiana variant med: aubergine, vitlök, tomat, chili, basilika och parmesan. Allt utom parmesanen och basilikan steks tills mjukt i pannan. När det är så torrt det kan bli mixa tillsammans med basilika, parmesan och en skvätt äggvita. Låt svalna och ställ in i kylen. Tänk på att det går åt väldigt lite.

IMG_3077

Pastan

1.Enligt konstens alla regler gjorde jag den omtalade ”fontana” ‘n som mer ser ut som en vulkan av mjöl, knäckte äggen där i och började vispa med en gaffel. Försiktigt så att äggen inte rinner ut.

2. Lite i taget knuffas mjölet ned i äggsmeten. När vulkanen tillslut rasar knådas degen samman. Knåda tills den är smidig, blank och len. Lägg i en plastpåse eller plastfolie och låt vila i kylen under minst 30 minuter helst en timme.

3. Mjöla ett bakbord, ta fram degen och en riktigt bra kavel. Ett tips från Öhmans Mat & Vin är att gå till närmaste brädgård och få en kraftig rundstav tillsågad, ca 50 cm lång.

4. Dela degen i två eller tre delar. Kavla, vänd, mjöla lätt, kavla, vänd, mjöla lätt, kavla, vänd, mjöla lätt, kavla, vänd, mjöla lätt osv..

5 a. Tagliolini När degen är så tunn som den bara kan bli. Vik försiktigt in båda ändarna mot mitten och skär i tunna strimlor för Tagliolini, llte bredare för Tagliatelle och ännu lite bredare för Pappardelle. Lyft upp och skaka ut dem så de inte sitter fast i vikningen. Låt vila under tiden du gör såsen.

5 b. Ravioli När degen är så tunn som den bara kan bli. Ta ett litet glas eller burk och mät upp antalet ravioli som får plats på ena sidan degen. Lägg en liten klick fyllning i mitten av varje raviolo och vik över den andra sidan av degen. Tryck försiktigt ut all luft och börja skära ut dina ravioli. Tryck ihop kanterna med en gaffel. Låt vila under tiden du gör såsen.

Såserna

6. Till Tagliolini gjorde jag en citrosås på smör, grädde, zest, citrosaft, timjan och en tesked honung.

Till Raviolin gjorde jag en enkel tomatsås på färska tomater, vitlök, basilika, olivolja och serverade med tunt hyvlad parmesan på toppen.

Mamma mia che buono!

Det här inlägget postades i Italien, Recept och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

