Piemonte – nougat, Fiat, utförsåkning, Juventus och VIN

Rabaja' autunno 5 (grande)

I nordvästra Italien finns landets näst största region (efter Sicilien), Piemonte. Här bor knappt 4,5 miljoner människor och är en av de minst befolkade i Italien.

Landskapet är bergigt med bördiga, branta kullar, små trevliga byar och Torino som största stad. Här tillverkar man underbart god nougat av olika slag och det är även chokladfabrikören Ferrero‘s hemkvarter. Fiat och Juventus är andra kända lokala fenomen. Men, det som mest intresserar mig och mina läsare är nog ändå regionens stolthet, vinet.

Barolo, Barbaresco, Dolcetto, Barbera, Moscato d’Asti, Bracchetto är några av de mest kända vinerna från Piemonte.

Nebbiolo är den druvsort som används i produktionen av bl.a. Barolo och Barbaresco. Nebbia betyder dimma på italienska och kommer av druvornas lite dimmiga uppsyn (tänk imma). Dolcetto och Barbera samt Moscato är producerade av druvsorter med samma namn.

Efter att ha grottat ner mig i denna, en av mina favoritregioner i Italien, tänkte jag nu förmedla detta via en artikelserie här på Sentiamo.

Jag tycker att detta görs bäst genom att vinmakarna själva berättar sin historia.  Därför har jag intervjuat utvalda producenter som jag själv tycker gör fantastiska viner. Så, håll ögonen öppna!

Det här inlägget postades i Italien, Kommunikation, Vin och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Piemonte – nougat, Fiat, utförsåkning, Juventus och VIN

  1. Simon skriver:

    Det ser vi fram emot!

Kommentera

