Pannacotta i …hrm… påse

bild

Kanske är det förvånande,  jag som vanligtvis avskyr allt som inte är genuint tillagat från grunden, men jag tänkte faktiskt avslöja en hemlighet. Alla ni som varit hemma hos oss och avnjutit en middag som avslutats med pannacotta: det var pannacotta i påse!

Varje gång jag åker till Italien bunkrar jag upp med påsar av detta slag för att kunna bjuda mina gäster på en av de, i mitt tycke, godaste pannacottorna (!). Konstigt kan nu tyckas. Ingen färsk vanilj, inga gelatinblad? Nej. De här påsarna innehåller någon form av gelatinpulver och vaniljextrakt och det enda man tillsätter är grädden och mjölken. Enkelt och lika gott som en pannacotta gjord efter konstens alla regler.

De medföljande sliskiga såserna är dock ingen höjdare. Godast blir den om serverad med färska bär eller hemmagjord kola-eller chokladsås.

Så, Arvid Nordqvist, Zeta och allt vad ni heter som importerar italienska matprodukter,  ett hett tips: påspannacottan.

Och, nej, jag är inte sponsrad.. inte av någon tyvärr.

Det här inlägget postades i Italien, Kommunikation, Mat och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Pannacotta i …hrm… påse

  1. Siv skriver:

    Gick förbi ett snabbköp i Rom idag och kom att tänka på att du skrivit om panna cotta, och var bara tvungen att gå in och handla en förpackning. Börjar faktiskt ångra mig att jag inte köpte fler, ska nog in och köpa någon förpackning till 🙂

    • sentiamo skriver:

      Vad roligt att det inte bara är jag som njuter av halvfabrikat ibland 🙂 Men, visst är den god?

      • Siv skriver:

        Nu har jag gjort panna cottan. Det gick fin fint trots att min italienska är väldigt bristfällig. Men jag kunde utan hjälp av google translat förstå vad jag skulle göra. Och det var ju bilder 🙂
        Super god! Ångrar att jag var så dum att jag inte köpte fler än två paket. Däremot gillade sambon den medföljande såsen, den får han äta själv. Tack för tipset!!

Kommentera

