Skumpadrinkar till Nyår

DownloadedFile-1

Nu närmar sig en tid av helger, fester, mycket mat och dryck. Jag tänkte därför passa på att dela med mig av mina bartendertalanger. Eller, ja… jag var väl aldrig riktigt någon stjärna. Men, jag har faktiskt jobbat som just bartender under några år. Jag formligen slängdes in bakom en fullspäckad bar utan att i stort sett någonsin tidigare sett en shaker (heter det så?). Resultatet blev därefter.

Den viktigaste talangen jag ägde var att inte vara medveten om min okunskap och jag vann mycket på min barnsliga optimism och dåliga självinsikt. Jag var snabb och tyckte själv att jag såg mycket proffsig ut när jag ”värdsvant” hällde aldeles för mycket rom i drinkar som egentligen var vodkabaserade, gjorde Long Island Ice Tea med smak inspirerad av T-sprit. Ja, i kort: jag var en skam för barmannakåren.

Trots detta fick jag stanna i tre år och kommer inte ihåg att jag någonsin fick något klagomål. (Kan vara selektivt minne..) Baren där jag jobbade är numer en restaurang.

Med den saken sagt är ni säkert supersugna på att prova mina goda skumpadrinkar, eller? För att avsäga mig allt ansvar överlåter jag doseringen till er och vill härmed enbart inspirera till trevliga bubbliga fördrinkar till sprudlande festkvällar.

images

Mojito Royale

Mycket goda minnen följer denna drink med bas av vanlig Mojito men toppad med Champagne. Jag satt i baren väntandes på min vän som jobbade på en mycket trevlig resto i Nice när jag blev introducerad för den här godingen. Franska Rivieran är mer än bara rosé on ice, alltså.

Gör så här: Krossa färsk mynta med skuren citron och råsocker. Fyll glaset med is, häll i rom och toppa med bubbel.

DownloadedFile

Spritz

Den här drinken är mycket vanlig i nodvästra Italien men förekommer i hela landet i olika varianter. Aperol är en sötbesk, örtbaserad, likörliknande dryck som även serveras med soda som aperitivo.

Gör så här: Fyll ett glas med is, häll i en skvätt Aperol och toppa med bubbel och några apelsinskivor.

images-1

Bellini

Den enklaste och mest klassiska fördrinken för alla gommar.

Gör så här: Lägg några isbitar i glaset, häll i hälften persikojuice hälften skumpa. Pronto!

Riktigt god champagne avnjuts alltid bäst i sin enkelhet. Använd därför andra bubbelvarianter med delikat smak såsom Cava från Frexinet, Bubbel från Rotari i Trentino eller en Crémant du Bourgogne.

Buone feste!

Det här inlägget postades i Italien, Recept, Vin och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

