Nypressad olivolja- en kärlekshistoria

Oliverna pressas och något av det godaste som finns skapas. Nypressad olivolja är kanske den smak som jag mest saknar från Toscana. Den är komplett på så många vis.

Syrlig men len,

fet men stram,

nötig men pepprig.

Nej, det behövs fan ett kraftuttryck för att förklara min kärlek till denna ljuva råvara. ”Dio cane che meravliglia!” (Gud är en hund, vilket underverk!)

Här kommer bilder på årets olivskörd samt det stadium som de flesta vinerna numer befinner sig.


Ps. Bilderna kommer från Monteraponi i Radda in Chianti.

 

Det här inlägget postades i Italien, Kommunikation, Mat, Vin och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Nypressad olivolja- en kärlekshistoria

  1. Sandra skriver:

    Hej! Finns det en olivolja att köpa i sverige som kommer nära detta?
    /S

    • sentiamo skriver:

      Hej Sandra!
      Jag har haft svårt att hitta så god olivolja i Sverige. Jag tror att årets skörd inte importerats ännu men snart går det nog att hitta liknande (till överpris) på delikatessbutiker och hos en del näthandlare. Bäst kvalitet och pris får man om man åker dit och fyller resväskan 🙂 Berätta gärna om du hittar någon bra så ska jag göra detamma.

Kommentera

