Resultatet, receptet, rivisitationen – Pulled Pork med äpple och kardemumma

Min version av det nedan nämnda receptet blev mycket likt originalet, den höstiga varianten med äpplen. Jag tillsatte lite kardemumma och champinjoner i stort sett och tog bort den (i vårt hus) bannlysta löken.

Smakerna blir mycket mjuka och koncentrerade så jag tyckte att det godaste sättet att servera den på var som hamburgare med tomatskivor och lite smulad fetaost för att förhöja syran och balansera upp fetman. Vinet som serveras till kan ha en ganska hög syra också. Jag tror t.o.m. att ett Sangiovese-baserat vin, såsom mitt älskade Chianti skulle passa utmärkt.

Men jag ser stora möjligheter med den här rätten. En italieninspirerat sommarvariant med tomater, basilika och vin t.ex. Och nu när jag börjat min användning av den fantastiska lergrytan blir det nog även en och annan coq-au-vin och boeuf bourguignon om jag känner mig själv rätt.

Här kommer mitt recept:

Pulled Pork

Ingredienser: En rejäl bit fläskkarré, 3 äpplen, två morötter, 3 vitlöksklyftor, 5 champinjoner timjan, salt, peppar, kardemumma.

1. Lägg i köttet i en ugnsäker gryta.

2. Krydda och gnid in i köttet

3. Skala och skär ned äpplen, morötter, champinjoner i stora bitar samt vitlöksklyftorna delade på mitten, rör runt.

4. Sätt på locket och ställ in i ugnen på 110 C i 10 timmar. (Perfekt att slänga ihop på kvällen och ha söndagslunchen färdig när man vaknar.)

Servera med smörstekt hamburgerbröd, skivad tomat, fetaost och machesallad. Avnjut med ett gott glas syrligt men kraftfullt vin från Chianti såsom t.e.x. Monrosso från Castello di Monsanto.

Lätt som en plätt och gudomligt gott!

Det här inlägget postades i Italien, Mat, Recept, Vin och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

