Höstvin och höstmat

Nu känner man i varje liten del av sin kropp att hösten dragit in i livet. Fast, livets höst är väl ett annat lite mer nostalgiskt begrepp… Ja, ja det jag ville säga var (hör och häpna) att hösten är här.

Då blir man lite extra trött, lite extra frusen men framförallt lite extra hungrig och det ska vi råda bot på.

Långkokens årstid kräver att en gammal 70-talspinal rotas fram ur skåpen. Den tyska lergrytan Romertopf ärvd av svärmor ska idag invigas och det med ett amerikanskt recept som jag hittat via Cecilia Blankens blogg. Hon i sin tur har tagit det från bloggen Elsies Päron.

Så många bloggare kan inte ha fel. Ikväll blir det min version av Pulled Pork för hela slanten. Återkommer med resultat och personligt recept.20120910-194246.jpg

Hösten innebär också mycket vin, rött vin. Till Pulled pork såsom jag tänkte göra den vill jag servera ett vin med samma komplexitet som maten. Koncentrationen i långkoket måste även finnas i vinet. Jag vill att det ska balansera upp sötman från äpplen och fläskkött med en fyllig struktur men samtidigt ha en fräsch syra som neutraliserar det feta i varje munsbit.

Det får nog bli ett vin från Lirac i Rhônedalen i södra Frankrike tillverkat av vinlegendaren Roger Sabon. Jag har skrivit om det innan så läs mer här.

Bon Apétit och Guten Appetit till er alla!

Det här inlägget postades i Kommunikation, Mat, Vin och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Höstvin och höstmat

  1. Vin, mat, Alsace skriver:

    Hej! Vilken läcker och sympatisk blogg! Jag blir sugen på maten, jag blir sugen på ett gott rödvin och jag blir sugen på Italien.
    Och det var ungefär det som var meningen.
    /Roland

Kommentera

