Doft-och smaknarkomani – en sällsam historia

Det är något jag sysslat med i hela mitt liv. Det blev väl som värst när jag varit borta ett tag från mitt habaitat naturale, dvs. utanför hemmets trygga vrå.

Det handlar om hur smaker och dofter påverkar vårt känslocentrum. Hur man genom att äta och känna dofter återkallar någon slags urmänsklig känsla av tillhörighet. Det började redan med vällingen som framkallade bilden av att ligga vid min mammas bröst. Sen var det kört. Därefter gick det bara utför.

Jag tänker på hur jag likt en missbrukare var tvungen att åka till Ikea minst en gång i veckan när jag bodde utomlands. Hur jag kunde drömma om hallonremmar, kaviar och punchrullar som om vore de livsnödvändiga för min fortsatta existens.

Hur jag vid de få men intensiva besöken på hemmaplan fyllde mig med sill, inlagd strömming, våfflor, knäckebröd, kavring, prästost, julskinka, rör-om-choklad, lax med romsås, oboy, lösgodis, marabouchoklad, kanelbullar, rödbetssallad, vaniljyoghurt, kräftor…osv…osv. Tills jag svullen som en ballong återvände till värdlandet hög som ett hus, fylld till bredden med trygghetsproviant i tron på att jag nu befann mig lite närmare mina rötter.

Nuförtiden har jag en italiensk langare.  Nu är det smaker som basilika, tomat, oliver, pasta, mozzarella, pecorino, panzanella, ribollita, tiramisu, brioche, cappuccino…osv…osv.. som frambringar den trygghet som mina minnen från den tiden ger mig. Smaken av en riktigt god olivolja gör mina ögon glansiga och en knut blir upplöst i mitt inre. Doften av kokande pasta, het tomatsås, starkt kaffe och cigarettrök inger lugn. Jag känner mig hemma. Det är mitt valium.

Så när min familj hittar mig i köket med fjärran blick, med ett lugnt leende likt Dalai Lama på läpparna, sniffandes på en basilikaplanta, sipprandes på en dubbel espresso och med en tomatsås bubblande på spisen vet de vad det är jag håller på med.

Jag knarkar bara. Inget att oroa sig för.

Det här inlägget postades i Italien, Mat, Sinnen och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

