Kvantitet framför kvalitet- nya rön från Chianti

Jag har ofta skrivit om den fiorentinska humorn. Den råa, satiriska, självutlämnande ironin som framförallt finns hos de äldre männen som bor i området Oltrarno. Trots sin förvrängda kvinnosyn många gånger, kan de förvåna med smarta om än dock lite vulgära skämt.

Jag hittade den här texten i flödet bland vinmakare i Toscana. En skribent vid namn Michele Serra är känd bl.a. för sina satiriska texter och svävar här ut gällande vinet Chianti. Kanske driver han med den PR-våg som nu flyter över det kulliga området. Tradition är bra, det var bättre förr och tacka vet jag den gamla goda tiden,  är den nya trenden.

Här kommer en översättning som jag hoppas ska göra texten rätta. Det är svårt att återskapa humor på ett annat språk särskilt om skriven på dialekt. Men, men. Ett litet smakprov på chargången i Chianti undertecknat Michele Serra:

“CHIANTI, det gamla Chianti i “fiasco”: där har vi en produkt, som likt undertröjan och den trehjulade mopedbilen (Ape), för oss tillbaka till våra mor-och farföräldrars tid, ett enklare och fattigare Italien. Vem skulle inte vilja köra runt med en mopedbil utan ljudämpare på dammiga stråk, gå ned på gatan i undertröja med en fiasco i handen och ljudligt och skämtsamt skrika oanständigheter till vännerna?

De toscanska vingårdarna, även de mest högklassiga, har efter åratal av höga priser och strävan efter exklusivitet, börjat återupptäcka det fina med enkelhet och tradition. Även i de mer exklusiva områdena, såsom Sassicaia och Ornellaia, har man, för att nå ut till en bredare publik, börjat fokusera på kvantitet. Man skördar, utöver druvklasarna, även löven, kvistarna och, om det förekommer, ett och annat vildsvin för att sedan låta alltsammans jäsa i en betongtank och därefter hällas upp på halmbeklädda “fiasco”.

Till de ryska miljardärerna, ofta väldigt kräsna, ser man till att halmbeklädnaden noggrant smutsas ned med flottiga fingeravtryck och mosade insekter, allt för att återuppliva ide’n om “den gamla goda tiden” som de är villiga att betala hundra gånger marknadspris för. På presskonferensen för det nya vinet kom Guidobaldo Baldi Frescobaldi della Gherardesca (bland vänner Gianni), som den duktiga PR- människan han är, i undertröja, väldigt svettig, svärandes på dialekt. Han visade stolt upp sin egendesignade mopedbil med Maseratimotor och Jacuzziflak.”  

Vad tror ni? Skulle det kunna vara en ny trend? Back to basics.

Annonser
Det här inlägget postades i Italien, Kommunikation, Nyhet, Vin och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s