En höjdarchampagne! utropade Patrik Sjöbergs mamma

En tidig förmiddag när jag tittade förbi min svärmor hade hon besök av sin syster och deras vän Birgitta Sjöberg. Ja, Patriks mamma.

Det är mycket som bubblar kring honom just nu och det senaste året. Boken som blottade han ungdomsår och svärtan bakom hans karriär, och nu helt nyligen, har han fått ett eget program där han på bästa sändningstid försöker läxa upp kända idrottsprofiler. Medan han är kvar i ett infantilt stadie med uppkäftig göteborgsattityd är hans mamma faktiskt riktigt trevlig.

Det bubblade runt henne också, men på ett trevligare vis. Hon fyllde år och tänkte fira genom att skåla i en årgångschampagne tillsammans med sina vänninor.

Birgitta Sjöberg & Christina Andler

Champagne Chanoine 1995 års årgång stod på bordet bakom dem och var redo att öppnas. Jag dröjde mig kvar och fick smaka några bubblor.

Jag minns att den var mycket trevlig (ett fantastiskt ord att använda i vinsammanhang, inte sant? :)). Ljust bärnstensfärgad med ett ypperligt, finbubbligt perlage av intensiv karaktär. Brödiga och honungsliknande toner tog överhanden i doften men i smaken var även syran av hög kaliber och toner av citron kunde tydas.

Jag vet ingenting om vinhuset i sig, storlek et.c. mer än att det ligger i närheten av Reims. Däremot kan jag skvallra om att även Birgitta tyckte att det smakade utmärkt.

Det här inlägget postades i Kommunikation, Vin och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till En höjdarchampagne! utropade Patrik Sjöbergs mamma

  1. Eva Djerf-Nichols skriver:

    Vad kul /Hälsningar faster Eva

Kommentera

