Chockartat ansiktslyft en het midsommarkväll

Det var ett tag sedan jag hade inspiration till att skriva här. Anledningen är förstås att jag gått in i väggen och suttit inlåst med färdigmat och boxvin den senaste tiden. Nej, skämt åsido. På midsommarstod jag och gjorde mina älskade coccoli (något jag bestämt skulle bli en del av alla högtider på samma sätt som sill och potatis är det). När jag stod och friterade den lösa pizzadegen i godan ro exploderade plötsligt den heta oljan upp i mitt ansikte och jag hann knappt tänka innan jag stod med huvudet under kranen.

Efter is, kallt vatten, frysta ärtpåsar och dylikt ville jag inte längre jämra mig över några blåsor utan fortsatte laga mat till midsommarbuffen. Det hade dock varit bäst om jag uppsökt en läkare direkt då jag såg ut som en spetälsk person där jag stod och konverserade med ett glas vin i handen som om ingenting hänt.

Brännskadorna har nu börjat läka men jag tror ändå att det aldrig mer kommer att bli någon coccoli-tillverkning i mitt kök. Synd! Det var ju en så bra tradition.

Jag kan inte låta bli att tänka att jag lika gärna hade kunnat förlora mitt ansikte totalt, på en microsekund. Det ger perspektiv. Jag tänker att man kanske skulle vara lite mer nöjd med vad man har istället för att leta fel och skavanker, eller ännu värre, inte bry sig.

Ingen sol för mig i sommar alltså. Det betyder mer tid i köket och framför tangentbordet. Vi får väl se vad det leder till..

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Chockartat ansiktslyft en het midsommarkväll

  1. Eva Djerf-Nichols skriver:

    Oj ,oj hoppas det läker fint utan problem ,hälsningar från faster Eva

  2. sentiamo skriver:

    Hej Eva! Tack för omtanken. Det börjar redan se finare ut och förhoppningsvis läker det fullständigt.

  3. ulrika skriver:

    Starkars dej gumman!! Far val se till att vara hemma nasta midsommar da sa att jag kan gora dig dina coccoli!!! Ar det battre nu??? Bamse kramar

Kommentera

