Kräftpremiär! (samt. minnen från en svunnen tid)

Kanske inte helt politiskt korrekt men här har premiärkräftan redan sprättats upp. Svenska kräftor från Vättern som hade haft oturen att hamna i fiskarens nät och oanat kokats till de mest underbara delikatesser Sverige har att erbjuda.

Kräftor har, för mig, alltid varit förknippat med svensk sommar. Att sitta ute trots att det är lite kyligt och fuktigt i luften, stora myggor som surrar så man knappt hör vad bordsgrannen sluddrar, alkohol av kvantitet snarare än kvalitet och ibland ett dramatiskt avslut med cykelfärd till närmaste vattendrag, sprucken läpp, avslagen tand och ilfart till närmaste doktor. För att inte tala om dagen därpå med någon vän som vaknar till i hundkojan, hembesök till stackars sugrörsdrickandes svullet, rundansikte med halv tand och spårlöst försvunna stolar som hittas någon vecka senare ungefär en mil bort.

Nu har jag hittat en annan njutning i dessa röda krakar. Innan jag smakat äkta svenska kräftor tyckte jag de såldes för överpris och var överskattade. När jag provade den första riktiga insjökräftan, fiskad bara några hundra meter från var jag bor förstod jag. Aha-upplevelsen var total:

-Men, det är ju så här det ska smaka!

Det låter som en klyscha och snobberi men nu skulle jag inte vilja äta annat. Jag får en konstig avloppsdoft i näsan av blotta tanken på frysta turkiska eller kinesiska havsinsekter.

Om ni har vägarna förbi Sveriges näst största sjö i sommar tycker jag ni ska titta förbi hos Carléns Vätterkräftor. En smakupplevelse senza paragone!

Jag dricker helst öl till kräftorna. Men, skulle jag vara tvungen skulle nog ett glas champagne även kunna slinka ned.

Det här inlägget postades i Kommunikation, Mat, Sinnen och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

