Bruschetta [bruskétta] – dessa livsviktiga smaker

Självklart serverades Bruschettan med Chianti Classico från Renzo Marinai 🙂

Ibland kan jag få känslan av att om jag inte äter någonting specifikt, så ramlar jag ner och dör, förlorar hela min identitet och faller ihop som ett korthus i vinden av luften som går ur mig. Ofta handlar det om italienska smaker. För någon dag sedan var det bruschetta toscana som var min livsviktiga föda.

Blandningen av den syrliga tomaten, pepprig, smakrik, olivolja, doft av vitlök blandad med basilikans örtighet. Åh! Basilika, vad skulle jag ta vägen utan dig?

Har ni tänkt på hur basilika verkligen doftar? Det är som om doft av grönt och brunt smälter samman. Jag känner kardemumma och nybakt bröd blandad med den lite spetsigare doften av friska granskott. Basilika är kanske den godaste doft jag vet. Jag blir helt lyrisk när jag stoppar ned näsan bland stora, friska basilikablad. Jag skulle faktiskt kunna tänka mig en parfym som doftar basilika. En annan doft jag tänkt de tankarna om är doften av vinkällare, blandningen av syrligt vin och söt doft av ek. Oemotståndlig!

Slut på parantesen. Vill ni göra en god och superenkel förrätt, gör toscansk bruschetta med tomat, BASILIKA, vitlök och olivolja. Om man vill festa till det litet kan man smälta lite mozzarella på brödet innan eller skära ned den i kuber i tomatblandningen. Hemligheten ligger i goda råvaror.

Bruschetta Toscana

Ingredienser: ljust bröd (gärna italienskt bondbröd), tomater, vitlök, basilika, olivolja, ev. mozzarella, salt

1. Skär tomat i tärningar och blanda med olivolja (rejält), salt och basilika. Tärna ev. i litet mozzarella. Låt stå och dra en stund i rumstemperatur.

2. Skär brödet i skivor och rosta i ugnen. Dra vitlöksklyftan på det rostade brödet. Lägg ev. på någon mozzarellaskiva som du låter smälta i ugnen.

3. Lägg upp brödskivorna på tallrik eller serveringsfat. Lägg på tomatblandningen, ringla över ännu lite olivolja och ev. litet salt.

4. Lägg på några extra basilikablad och servera!

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Bruschetta [bruskétta] – dessa livsviktiga smaker

  1. Eva Djerf-Nichols skriver:

    Bruschetta är alltid underbart gott vi äter det till o från speciellt om tomaterna är mogna är det toppen Hälsningar faster Eva

Kommentera

