Renzo Marinai – en man, en myt, en katt

Just nu sitter jag och förbereder en provning till nästa veckas aktiviteter. Vinerna är enbart två men ack så förtrollande.

Vingården San Martino a Cecione ligger i  Panzano, Greve in Chianti och vinbonden heter Renzo Marinai. Jag kom först i kontakt med den här mannens viner när jag jobbade på en vinbar i centrala Florens. Etiketternas moderna, stilrena typsnitt tilltalade mig. Det är den typen av modernitet som även för en traditionalist som mig kan ta till sig. Snyggt, rent och enkelt. När jag sedan smakade vinet blev jag förförd av första tungkontakten. Ett Chianti Classico i en lite mer modern stil än vad jag brukar hylla, men det finns så mycket själ i det här vinet att det mesta går mig förbi.

Renzos far Iori var en poet, författare och livskonstnär av stora mått. Han hittade den lilla gården och det var den antika brödugnen som gjorde att han slog till. Iori ägde en antik skördetröska och hans dröm var att skörda sitt eget vete och göra bröd, såsom man gjorde förr i tiden. De 30 hektaren började brukas och några av dem blev till vetefält, en del förblev skogspartier, några olivträd fick vara kvar och några nya planterades. Typen av vete som var Ioris kall heter ”Cappelli” (hårstrån) och kan bli upp till 180 cm höga.

Iori kom väldigt långt i sina planer, i tanken, men det var hans son Renzo som tog tag i saken.

Nu odlas även 6 ha vin på gården och Chianti Classico produceras. Renzo har framförallt Sangiovesedruvor men har ett fält helt dedicerat till andra mer ovanliga, typiska röda druvor såsom; Mammolo, Colorino, Cilegiolo och Rundbladad Sangiovese. Vita typiska sorter som Trebbiano och Malvasia är basen till hans vita.

Under samma period som jag kom i kontakt med Renzo och hans viner hittade jag en herrelös katt. Han kom insmygandes på vinbaren en sen kväll vid stängning. Han tittade på mig och spann. Jag kunde inte annat än att bära hem honom och döpa honom till Renzo. Han visade sig vara en mycket bestämd och lite trotsig ung misse egenskaper jag dock inte kopplar samman med han namne, vinmakaren.

På gården görs den numer bröd, pasta, olivolja och sex olika typer av vin och vinsanto.

Ioris poesi ekar mellan husen och odlingsfilosofin är ekologisk men deras aldeles egna. De har inte någon certifiering men naturens välmående är den första prioriteten. Iori var vad man kan kalla en trädkramare, eller växtkramare kanske passar bättre. Han älskade naturen och tyckte att vi ska leva i nära symbios med den. Renzo lever efter sin fars lära och ser på månens cykler när vinet är färdigt att tappas på flaska. Olivträd, vete och vinrankor växer tillsammans.

När man sedan smakar vinet, äter det nygräddade brödet och olivoljan förstår man vilken otrolig makt som kan skapas av samspelet mellan människa och jord.

Varje sommar är det skördefest hos Renzo, då tar man fram den gamla skördetröskan ur skjulet och man färdas bakåt i tiden. Är man riktigt uppmärksam kan man se Iori dansa i sin ungdoms fägring och glans.

Detta är inte bara vin, det är poesi.

Ps. Katten Renzo bor numer i Rufina och har det bra.

Det här inlägget postades i Italien, Mat, Uncategorized, Vin och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Renzo Marinai – en man, en myt, en katt

  1. åsa skriver:

    Varje gång jag träffar Renzo så pratar vi om dig. Han frågar alltid hur du mår och skrattar alltid åt tanken att du faktiskt döpte din fina katt till Renzo. Så himla roligt! Och se här: http://www.bkwine.com/reviews/wine-of-the-month/biancone-renzo-marinai/
    Amore till dig! Och Renzo rules!

  2. sentiamo skriver:

    Det gjorde mig mycket glad att höra:).. och läsa dessutom. Tack! Amore till dig med. Ska du hem något i sommar?

    • åsa skriver:

      Hej! Jag kommer hem med de smè killarna mellan den 10-31 juli. Kommer att vara i sthlm och i sörmland. Vore så roligt att ses. Kramar!

Kommentera

