Alkohol & barn – smakgympa med tvååring, var går gränsen?

Min son Ceasar är inte ens två och har redan en mycket stark vilja.

Självklart älskar han mat och har, sedan han var bebis smakat på precis allt. Häromdagen, i ett svagt ögonblick, lät jag honom öppna kylen och peka på allt han ville smaka så fick han det. Vi provade hallonfil, naturell yoghurt, mjölk, juice av olika slag osv. Allt i ett plastvinglas från Claes Ohlsson. Jag tror att mjölk fick högst poäng eftersom ”Mmmmm”- ljudet var ljudligt och långt och avslutades i en smackning.

Vi brukar dricka Caffelatte ihop på morgonen och det är trevligt att ha en kaffekumpan. I Italien dricker många små barn Caffelatte på morgonen. Igår gick han dock lite längre än så och klättrade upp på bänken och drack kaffet direkt ur kannan. Han var nog mycket pigg på dagis sen..

Hur ska det här sluta? Jag trodde att barns smaklökar inte tyckte om vissa saker men det verkar inte gälla Ceasar. Han har vid olika tillfällen även stoppat ned ett finger i vinglaset och provar rött, vitt, bubbel och rose’. Han verkar tycka att allt är gott. Hur får jag honom att utveckla ett mer kritiskt sinne? Lättast vore det ju om han kunde vara lika ointresserad av vissa saker (vin t.ex.) som han är med pottan, lekrummet och barnprogrammen på TV. Kanske ser han och lär av sina föräldrar..

Jag tror inte att det är skadligt för honom men blir orolig när jag hör saker som: ”Barn som har alkohol i hemmet utvecklar alkoholism”, ”Våga säga nej!” o.s.v. Samtidigt vet jag någonstans i bakhuvudet att det är skrämselpropagandan, rädslan och allt hemlighetsmakeri runt alkohol som i första hand gör att barn får en skev bild och häller i sig hembränt tills de spyr.

Man måste neutralisera bilden av alkohol och framförallt vin och se på det som en måltidsdryck som vilken som helst. Ju mer man gömmer, viskar och förbjuder desto mer laddat blir det för ungdomar när de först kommer i kontakt med den.

Jag tror på ett avslappnat synsätt utan fyllor och överkonsumtion gör att barnen får en sund syn på vin. Sen kommer det säkert att trotsa ändå i tonåren och göra precis som de vill. Men är det inte då bättre att de dricker kvalietsvin än hembränt? Vad tycker ni?

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

