Sparrisrisotto- så som den ska vara!

Sparrissäsongen har nu tagit fart och det gäller att njuta så mycket och så ofta man kan för den varar bara fram till Midsommar.

Bernhard och Waltraud Reckermann driver sedan 2000 Vätternsparris vid Vätterns strand i närheten av Hjo. De kommer från Westfalen i Tyskland dvs mitt i sparrisland så det kom sig naturligt att de skulle ta med sig den traditionen till Sverige.

– Det har varit litet trögt i år, berättar Bernhard. Det har varit kallt.

Disken är fylld till bredden med fina, färska, vita, tjocka, lockande sparrisar.

Min favoriträtt som barn var faktiskt sparrissoppa men numer är det första jag tänker på när jag ser sparris, risotto. Hollandaisesås och smörkokta primörer i all ära men tio år i Italien kan måhända ha satt sina spår.

Jag brukar skala och koka sparrisen separat och använda mig av kokvattnet som buljong när jag kokar risotton. Först på slutet lägger jag i sparrisknopparna. Godast tycker jag är att hålla smakerna så naturella som möjligt så att man verkligen känner sparrissmaken. En klick smör och parmesan bara och ett krispigt Riesling av bästa kvalitet, gärna från Tyskland och gärna från Moseldalen.

Sparrisrisotto

Ingredienser: arborioris, smör, sparris, parmesan, salt, peppar, vin

1. Skala, skär och koka sparrisen i lätt saltat vatten.

2. Ta ut sparrisen men behåll kokvattnet i kastrullen, smaka av. Tillsätt ev. grönsaksbuljong.

3. Rosta riset i smör i en annan panna. När det blivit genomskinligt häll på ca 2 dl vitt vin (gärna riesling). Låt ånga av.

4. Tillsätt, rörandes,  successivt buljongen, litet i taget tills riset är nästan klart.

5. Lägg i sparrisknoppar, litet extra buljong och en klick smör. Rör ihop och riv ned parmesan. Den ska inte ha grötkonsistens utan hellre litet rinnig och riset ska ha en liten hård kärna.

6. Servera subito med parmesan och ett glas Riesling.

Buon apetito!

Det här inlägget postades i Italien, Mat, Recept, Vin och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Sparrisrisotto- så som den ska vara!

  1. För att få rätt konsistens så väljer jag alla gånger Carnaroli – eller möjligen Vialone nano – om jag har möjlighet. Arborio ger ju en stabbigare risotto.

  2. åsa skriver:

    Sparris är så gott. Jag är frälst. en enkel pasta med sparris, kokt skinka och smör (salt gott smör) är en favorit. Stor kram från Florens!

    • sentiamo skriver:

      Hej Åsa! Ja, det lät underbart. Ska testa nästa gång primörerna kommer i min väg. Hoppas allt är bra i Florens. Stor kram till dig med!

Kommentera

