Chark-och ostdiet längs den toscanska kusten

Det gjorde ingenting att vi i helgen hade massor av ost och charkuterier framdukade på bordet när gossebarnet hade behagat somna. Finns det någonting mer underbart än ost och vin när man känner i hela kroppen att om man inte får det subito så går den i strejk? Svaret är nej (om någon trodde någonting annat).

Vi hade parmaskinka och bresaola på charkfronten. Bresaola inkluderas i stort sett i alla dieter i Italien så den kan man tydligen hugga in i utan att det sätter sig på magen. Magert kött men ändå ganska salt så jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om italiensk dietologi. Dieter och bantningsmetoder är ju heller inte riktigt min melodi numer då jag helt ändrat metod och njuter av mat istället för att förakta den. Hade jag varit Anna Skipper hade jag skrivit en banbrytande bok och tjänat massa kosing. ”Gå ned i vikt med njutning!” Låter inte det som en säljande titel? Dessutom en vinnande metod om man tittar på mig.. Då hade försäljningsarbetet satt igång då. Redan innan boken fått sitt första ord nedpräntat.  Kanske är jag en duktig säljare ändå, har tvivlat mycket på den saken den senaste tiden.

Till osten och charkisarna blev det ett vin från Toscana som finns på ordinarie sortimentet på SB och kostar ynka 75 kr. Själv tyckte jag att den där äkta sangiovesekänslan kom smygande och det är ett mycket gott betyg. Vinet heter Bolgarello och produceras av Poggio al Tesoro i Bolgheri längs Toscanas kust. Ett område som är mest känt för sina ”Supertuscan” såsom Sassicaia, Ornellaia osv. Viner som går under betäckningen I.g.t. och därmed ligger under D.o.c. och D.o.c.g. viner på kvalitetsskalan. Dessa är dock viner av ypperlig kvalitet och ligger högt i både pris och berömmelse.

Bolgheri är annars ett mycket fint område som nu till våren visar sin allra bästa sida. Så, om ni vill bort och dessutom trycka in några vingårdsbesök i almanackan åk till Pisa och hyr en bil. Åk i sydlig riktning mot Livorno, stanna till på Grattamacco, Tenuta il Bisernio och, varför inte, Poggio al Tesoroext_1

Jag och min sambo firade hans födelsedag för 3 år sedan på ett supermysigt ställe i närheten av Vada i Rosignano Marittima och ”de vita stränderna” (de är vita för att det ligger en bikarbonatsfabrik runt krönet, men bäst mår man om man förtränger faktum..). Podere Col di Leccio är en liten agriturismo med lägenheter till uthyrning, stora och små. Vi hade en egen liten terrass på en klipphäll ute i naturen där vi åt charkisar och ostar så det stod härliga till. Verkligen att rekommendera för mat, vin och sinnesnjutarfantaster och även en bra bantningsmetod om man vill det.

Det här inlägget postades i Italien, Kommunikation, Mat, Resor, Uncategorized, Vin och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

