Baka en Silviakaka

Efter gårdagens dundersucce’ kommer här receptet på Silviakakan som slängdes ihop i gryningen. Det är ingen rojalistisk hyllning utan bara en riktigt god och lättbakad kaka som uppskattas även av de mest kritiska. (Jag är alltså inte sponsrad av kungahuset.)

Konsistensen påminner om gammeldags sockerkaka, litet seg och svampig men samtidigt saftig. Krämen är av det tjockare slaget och stelnar inte riktigt utan behåller sin kladdighet vilket bidrar till en smakupplevelse där munkänslan spelar en viktig roll.

Det är något autentiskt och äkta med det här bakverket. Doften av den gör att jag färdas tillbaka i tiden till min mormor Agnes gula kök. Fötterna dinglar utmed stolskanten, mormor vispar ljudligt och länge. Doften av riktigt smör sprider sig i rummet och jag har ett virkat djur av obeskrivlig form framför mig. Han är rosa och kanske är det en räka. Jag är stolt och harmonisk.

Silviakaka

Ingredienser:

4 ägg

4 dl socker

4 dl vetemjöl

4 tsk bakpulver

2 dl kokande vatten

Vispa ägg och socker pösigt. Blanda bakpulver och mjöl, tillsätt. Till sist blandar man i det kokande vattnet.

Gräddas i 175 C i 40 min.

Kräm: 200 gr smör, 3 dl socker, 2 äggulor

Sjudes tills det tjocknat. Rör i 4 tsk vaniljsocker när den svalnat något. Bred ut krämen på kakan och strö över kokos.

Vill man kan man byta ut vaniljsockret mot skal från en apelsin och/eller smaksätta kakan med apelsinsaft.

Det här inlägget postades i Mat, Recept, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

