Från grottforskare till marmeladmakare- Segerssons lär känna sina bär på djupet

Foto: Saga Berlin

Bo Segersson är fascinerad av Nordens alla fantastiska bär och tyckte att något måste göras för att höja deras status. Han började göra marmelad. Inte den rinnande lösa sorten utan en fastare och syrligare variant som passar bra i kombination med mat.

– De är som vin, alla bär har sin karaktär och sina egenskaper beroende på var och hur de har växt, berättar han i en exklusiv intervju för Sentiamo.

Mer om Bo’s marmeladäventyr och tips och råd till de som själva vill prova på att göra egen marmelad i sommar finner ni i den fullständiga intervjun nedan.

Hur fick du idén till att bli marmeladtillverkare?

Jag är gammal polkagrisbagare från Gränna och har alltid haft en dröm att någon gång bygga upp en egen verksamhet runt konfektyr. Kombinationen med konfektyr och mitt intresse för lokalt producerad kvalitetsmat gjorde det naturligt att hamna på marmelader till mat.

Vad gjorde du innan?

Jag har pysslat både med det ena och andra. När jag växte upp i Gränna var polkagrisbagare ett bra sommarjobb som även höll i sig i något år efter skolan. Jag har tillbringat några år i Gnosjö och lärt mig vad Gnosjöandan är för något. Från Gnosjö flyttade jag 150 mil norrut till Abisko 10 mil nordväst om Kiruna. Där bodde jag i sex år och jobbade på Abisko Turiststation. Fantastisk tid med mycket friluftsaktiviteter från toppturer till alpinklättring och grottforskning. De senaste åren har jag jobbat som IT-samordnare i Stockholm.

Finns det någon rolig historia eller anekdot relaterad till marmeladen eller dig som tillverkare?

Min första transport av en veckas marmeladproduktion var en hyfsad katastrof. Jag hade inte säkrat marmeladen i bilen så allt for omkring där bak i bilen och blev mer eller mindre mosade.

Varför just marmelad?

Jag vill höja statusen för den fasta marmeladen. En bra fast marmelad med äkta bär är mer syrlig än söt och passar därför utmärkt till smakrika ostar och maträtter som på det viset lyfter den gourmandiska smakupplevelsen. Jag är också fascinerad över våra vilda bär här i Norden. De är som vin, alla bär har sin karaktär och sina egenskaper beroende på var och hur de har växt.

Hur kommer det sig att du valde den hårdare gelékonsistensen som skivas?

Här är det nog på sin plats att nämna att det inte finns något gelatin i våra produkter. Vi använder enbart äppelpektin.

I alla fall så känns vår fasta marmelad nyare, renare och inte så kladdig på ostbrickan. Den är lättare att hantera och har en konsistens som passar ostens. Sedan är den betydligt svårare att tillverka vilket gör känslan lite lyxigare.

Vilken är din favorit och hur serverar du den helst?

Alla har sin karaktär och passar till olika sorters ostar. Jag gillar blåbärsmarmeladen till en Bresjö blå ost, Havtornen passar mycket bra till en Comté och lingonen är kanon på biffen med en blåmögelost emellan. Det finns mängder med andra goda kombinationer.

Tips till den som vill göra sin egen marmelad?

Det viktigaste när man ska göra skuren marmelad är att lära känna sitt bär. Alla bär har olika egenskaper. Att göra en bra skuren marmelad är som att göra en god capuccino, det är en mängd parametrar att ta hänsyn till, bärets pektinhalt, syra, temperatur. Man får göra många kok innan man hittar rätt.

Hur ser framtiden ut?

Jag ser med spänning och entusiasm mot framtiden. Jag ska ta fram nya smaker och produkter. Det blir också att ge sig ut på mässor och sprida budskapet om Segerssons Finmarmelad.

Anledningen till att jag blev nyfiken på Bo var att jag kom över några av hans marmeladstänger och provade till ostbrickan. Jag är inget stort fan av marmelad till ost i vanliga fall men blev positivt överraskad. Syrligheten och den friska bärigheten höjde smakerna och jag är övertygad om att fler lyckade smakkombinationer går att finna, inte bara med ost.

Läs mer om Segerssons Finmarmelad på hemsidan.

Det här inlägget postades i Kommunikation, Mat, Nyhet, Recept, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

