Vin är en ”gubbsak”

Erica Landin är vinskribent, kvinna och ung. En ganska ovanlig kombination som hon är väl medveten om. I hennes senaste inlägg på bloggen twosisterswinetripping skriver hon ett öppet brev till vintidskriften Decanter där hon uppmanar till en förändring.

”/…/ the majority of serious wine articles in serious wine publication are written by older men for older men.”

Den här artikeln startade en diskussion på twitter som under påskhelgen engagerade många vinälskare aktiva på olika sätt inom området.

En generell trötthet tycks vara det största problemet. Att vinskribenter inte är verkligt intresserade av vin utan recenserar samma vin år efter år och använder sig av samma termer och språk.  Debatten tar ett snedspår och kommer in på att blindläsa texter på samma sätt som man blindprovar viner eftersom det viktiga är texten och inte vem som skriver den. Något jag håller med om. (Många av mina favoritförfattare var män och dessutom från en annan tidsålder och ursprung så visst finns det texter som talar till många…) Men,  frågan om varför det finns så få unga/ kvinnliga etablerade vinskribenter består. Jag vet ju att det kryllar av dem.

Varför känns det alltid som man måste trippa på tå när man pratar om situationer som rör kvinnors underläge? Även när det här är så uppenbart att inget finns att sätta emot. Faktum är att de mest etablerade vinjournalisterna i Sverige alla är män och de flesta över 50. (de få undantag som finns blir oviktiga i sammanhanget) Varför är det så?

Inger de ett större förtroende? Kan de mer om vin än deras yngre eller kvinnliga kollegor? Är de utsökta skribenter? Är det bara gubbar som är intresserade av vin?

Svaret är nej.

Precis som Erica skriver så behövs det duktiga skribenter med ett genuint intresse. Personer som verkligen vill nå ut till en bred publik och sprida sin passion för smaker, dofter, känslor och kulturen bakom vinet som produkt. Man ska självklart inte underskatta erfarenhet som ju är en oumbärlig egenskap för att ge en korrekt bild av vinets karaktär. Men, de som läser vintidningar, vinrecensioner och är intresserade av vin har inte alla samma referenser och kan kanske inte alltid förstå texten på det sättet som den var menad.

Vill vi bygga upp en vinelit dit man får tillträde först när man uppnått en viss ålder (och eller könsbyte)?

Jag har bott och jobbat i vinvärlden i Italien i många år och där ser situationen snarlik ut. Kanske finns där ett uns av gubbsjuka som går utöver vad som här skulle vara acceptabelt. Alla som har varit på VinItaly, Merano Wine Festival eller andra vinmässor i Italien har säkert sätt unga kvinnor iklädda kroppstrumpor med logotypen från en välkänd spumanteproducent tryckt på låret och andra med skor som kan liknas vid tortyredskap. Att den unga kvinnan används som ett lockbete hör kanske inte till den här debatten men den mentaliteten besudlar och förstör för så många duktiga kvinnor som hellre ger upp än att tampas med gubbarna på toppen.

Det vi alla kan enas om och som jag uppfattade som kontentan av debatten är att olika läsare behöver olika texter. Jag håller med om att det egentligen inte ska ha någon betydelse om texten är skriven av en man eller en kvinna, om denne är 19 eller 60 år, bara texten talar till mig. Men, om alla vinjournalister har samma referensramar, är 50+ och män, och dessutom trötta och ointresserade, finns ett problem.

Fram för nyskapande, nyfiken journalistik om mat och vin där fler kan identifiera sig och hänföras av denna underbara sinnevärld. Och då menar jag inte bara på nätet. Någon i gammelmedia måste väl ändå ha upptäckt hur det faktiskt ser ut, eller?

Annonser
Det här inlägget postades i Italien, Kommunikation, Nyhet, Sinnen, Vin och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Vin är en ”gubbsak”

  1. Åsa skriver:

    Håller med!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s