La Dolce Vita

Trots att man idag t.o.m. kan få en cappuccino, caffè latte, caffè macchiato och espresso på Pressbyån i Sverige så är det aldrig samma sak som i Italien. Det doftar och smakar annorlunda. Här är skummet gräddigt och lent och enbart längst ned finner man kaffet och den mjölk som är i rinnande form. En Cappuccino dricker man på några minuter och serveras därför alltid ljummen.

Till denna väljer man en brioche  (croissante i annan form) eller cornetto (croissant formad som ett horn) med valfri fyllning. Chokladkräm, vaniljkräm, björnbärsmarmelad, aprikosmarmelad, äpple eller tom är några men varieras i oändlighet. Har man tur serveras de varma och nybakade.

Har man vägarna förbi Florens ska man absolut se till att boka in en frukost hos Massimo och FrancescoIl Marino vid Ponte alla Carraia (andra bron från Ponte Vecchio mot Cascineparken). Det är en underbart trevlig Pasticceria (bageri för söta bakverk).

Massimo och Francesco hade tidigare baren bredvid vinbaren där jag jobbade på Piazza Pitti men har sedan snart ett år tagit över Il Marino. Jag kände sedan tidigare till Francescos kaffekonst och när den nu serveras tillsammans med högkvalitativa bakverk är lyckan gjord.

Utmärkt för frukost men prova även deras ”Bomboloni caldi” (vaniljkrämsfyllda munkar) på eftermiddagen.

Midjemåttet är det ingen anledning att oroa sig för då Florens är en stad som inbjuder till milslånga promenader.

Bredvid Il Marino ligger även mitt favoritglasshak ”La Carraia”. Det går inte att låta bli att älska deras glass med smak av Pistacchio och Cookies and cream.

Det här inlägget postades i Italien, Kommunikation, Mat, Resor. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till La Dolce Vita

  1. daniel carelli skriver:

    La carraia är bäst! Måste fråga, har du testat enotecat ”alla sosta dei papi” som ligger i s. ambrogio, precis efter kyrkan. Jag har själv varit i florens ett tag nu (och fortfarande kvar) och tycker att den enotecan är fantastisk.

    • sentiamo skriver:

      Hej Daniel!
      Jag har faktiskt inte varit på Alla sosta dei Papi (tro det eller ej). Måste ha missat det då jag snöat in mig mycket på Oltrarno-området. Kul att du bor i Florens. Gillar du vin är ju ”Pitti Gola e Cantina” ett vattenhål (där jag jobbade i fem år) och Le Volpi e l’Uva såklart. Båda dessa finns att läsa om här på bloggen.
      Fortsatt lycka till med att upptäcka le bonta’ di Firenze!
      /Sarah

  2. daniel carelli skriver:

    Det är ett relativt nyöppnat hak (firar faktiskt ett år idag!) så det är förståeligt om du missat det. Läste ditt inlägg Le Volpi e l’Uva och det började rinna i munnen på mig, det måste jag kolla in. Jag var också oltrarno-bo (san niccolò) fram till igår och föredrar det tusen gånger mer än än andra sidan. Pitti gola e cantina måste jag kolla in, antar att det ligger vid palazzo pitti.

    För övrigt: mycket trevlig läsning!
    /Daniel

Kommentera

