Sigrids finaste citat i Sveriges Mästerkock

Jag har varit allt för uppslukad av att förkovra mig i Florens smaker, dofter och känslor för att hinna gratulera Sigrid till vinsten i Sveriges Mästerkock. Jag gillade henne från första stund, det passionerade, intellektuella känselsprötet med en passande aforism till varje tillfälle.

Det är inte lätt att sätta ord på känslor, smaker och upplevelser och jag har vid något tillfälle utnämnt henne till matfilosof. Ett epitet jag håller fast vid då jag anser det underbart med människor som uttrycker sina känslor med ett så målande språk och om det dessutom är mat och smaker inblandade blir kombinationen makalös (för att använda ett av Sigrids favoritord).

Några av mina favoritcitat från Sigrids bravader i progammet kommer nedan:

-Knäna skakar som på en perfekt brûlépudding.

– Gud har hyvlat tryffel i håret på mig.

-Min hjärna känns som en karusell där kotlettraderna flyger förbi tillagade på olika sätt. Det är som att dra i en roulettemaskin och…”

-Det är en bra palett för att måla upp sin själ. (om Pasta alla Bolognese)

Den 3 april kommer hennes kokbok ”Spisvärme – mat med känsla” ut i handeln. Boken är indelad i sex kapitel som representerar olika känslor. Det ante mig.

Grattis Sigrid!

Det här inlägget postades i Kommunikation, Mat och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

