Florens äter upp mig

Förlåt för dåligt bloggande. Har befunnit mig på italiensk mark och internet fungerade första dagen i lägenheten sedan gjorde Italien sig väl påmind genom problem med både värme och nät. Jag bestämde mig då för att koncentrera mig på att samla inspiration och bilder inför framtida inlägg och tog en veckas bloggpaus.

Florens äter upp mig i takt med att jag själv fyller min kropp med antipasti, primi och secondi till lunch och middag. Till frukost blir det ”bara” en varm, nybakad brioche med vaniljkräm eller björnbärsmarmelad och en cappuccino med skum så krämigt som vispgrädde. Mjölkbubblorna är så fina som om vore de en beståndsdel av den finaste champagne.

Jag måste fylla mig till bredden med Italien nu så jag står mig till nästa besök.

Skönhet är underskattat. Florens ståtliga palats, smala gator, konstnärligt snidade dörrar och spirituella atmosfär tar andan ur mig. Efter att för första gången varit borta ett helt år från min stad griper synen av den tag i min själ och kramar mitt hjärta tills jag blir till en liten blöt fläck på kullerstenen. Man skulle lätt ta miste på mig och en hunds efterlämnande på morgonpromenaden.

Trots hundarnas avföring, cigarettrök, tunga avgaser och att gatornas liljebeprydda brunnar avsöndrar en varm odör av avlopp, smakar allt så fantastiskt gott här. Kanske just därför. Ett enkelt Chianti ger mig gåshud, tunt skivad toscansk lufttorkad skinka smälter på tungan i takt med att smaklökarna skickar signaler till hjärnan. Den minns, den kopplar samman smak med minnen. Jag blickar ut mot närmaste gata, hus eller gränd, staden tar sitt grepp om mitt inre jag och kramar. Den kramar mig så hårt att det gör ont. Jag är välkommen.

Recept från genuina restauranger, tips på var man äter den godaste italienska frukosten, var i staden man hittar vattenhål för vinälskare, hur det smakar när man grillar på olivkvistar. Allt detta och mycket mer kommer under de närmaste dagarna att figurera här på Sentiamo.

Sentiamo insieme il vero sapore della Toscana!

Det här inlägget postades i Italien, Kommunikation, Mat, Sinnen, Vin. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Florens äter upp mig

  1. Sara Nilsson skriver:

    Che meraviglia!!

  2. Alisson skriver:

    Åh, låter underbart. Längtar såå…..
    Njut så mycket somdet bara gåroch sen lite till även för mig 😉
    Kramar till er alla!

Kommentera

