Alternativ e-vinhandel- framtiden eller ett svart får i svensk alkoholhistoria?

Att Systembolaget har monopol på alkoholförsäljning i Sverige har gått få människor förbi. Att man däremot har valmöjligheten att köpa vin över nätet lagligt av andra e-handlare är det fler som missat. Det gemene man hör och läser om alternativ vinhandel handlar ofta om stämningar hit och dit, lagbrott, komplikationer och lurendrejeri. Det ses som någonting fult att “svika” monopolet, därför “maskerar” man det ofta som vinklubbar eller sällskap.

Skepsisen mot e-handel generellt gör det inte lättare för de som vill erbjuda ett större vinutbud till svenskarna. Faktum är att man helst handlar i en riktig butik där man ser vad man får och gör som man alltid har gjort.

För de som vill sälja vin utanför monopolets stängda dörrar finns inget val. Man får inte öppna en fysisk butik utan måste agera via nätet. Hur skulle man då kunna göra det lättare för konsumenten och få svenska folket att öppna ögonen för en alternativ vinhandel på nätet?

I en djungel av importörer och e-handlare kan det kännas otryggt och svårt att surfa mellan hyllorna och hitta ett passande vin. På Systembolagets hemsida finns smakhjul, små figurer som indikerar vad vinet passar till osv. Att samma ord används om och om igen och att beskrivningarna sällan riktigt stämmer är det få som stör sig på.

Den generella uppfattningen är att det är tryggt att handla på Systembolaget eftersom vinerna har testats och godkänts kvalitetsmässigt.  På nätet, däremot, kan de sälja vilken skit som helst till för högt pris och risken att bli lurad är större. Det ligger på konsumentens ansvar att besitta kunskap och medvetenhet. Det tar tid att bygga upp ett förtroende.

Problemet utvecklas ytterligare om man tillägger hur Sveriges vinutbud kommuniceras i media. Det är sällan annat än monopolviner som recenseras, omskrivs och avsmakas i TV, radio och tidningar. Håller vinjournalisterna monopolet bakom ryggen? Riskerar man sitt jobb om man pratar om vin från alternativa källor? Får en vinjournalist vara motståndare till monopolet? Hur ser klimatet i svensk vinjournalistik egentligen ut?

Mer information och en samlad lista över e-vinhandlare finns att tillgå på nättidningen BKWine Magazine.

Annonser
Det här inlägget postades i Kommunikation, Nyhet, Uncategorized, Vin och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s