Fisksoppa behöver inte kosta skjortan för att vara apgod!

Efter gårdagens hyllningar av min fisksoppa blir jag tvungen att ge er receptet. En improviserad budgetsoppa som fick betyget: ”Det är den godaste soppa jag någonsin ätit!” Låter det intressant?

Den Fabulösa Fisksoppan

Ingredienser: morot, selleri, vitlök, krossade tomater, ärtor, haricot verts, fiskbuljong, torsk, musslor, räkor, crabsticks, creme fraiche, vitt vin, curry.

1. Skär morot och selleri i små kuber.

2. Hetta upp olivolja i en gryta. Pressa ned vitlök (2 klyftor) och tillsätt ca 1 tsk curry. Lägg i morötter och selleri.

3. Tillsätt vin ( 1 dl) och låt ånga av. Tillsätt vatten (ca 1 liter) och 2 buljongtärningar. Låt koka 20 min.

4. Lägg i ärtor, haricot verts, krossade tomater. Koka i ca 10 min.

5. Tärna fisken och skala räkorna.

6. Tillsätt creme fraiche och den vita fisken. Koka tills fisken är klar.

7. Lägg i räkor, crabsticks och musslor. Koka upp och servera.

Jag använde mig av frysta råvaror vilket gjorde detta till en budgetvariant. Vill man lyxa till det använder man såklart färsk fisk och skaldjur, kokar egen fiskfond och plockar grönsakerna i trädgårdslandet. Man kan även tillsätta en påse saffran tillsammans med curryn för extra sting.

Till den här smakrika soppan passar ett Pinot Noir från Nya Zeeland riktigt bra. Kahurangi håller till i Nelson och i helgen kom jag över deras Pinot noir (tyvärr höll jag inte till i Nelson vid tillfället) som med sin enkla friskhet, bäriga doft och okonstlade men fullmatade smak med toner av lakrits och hallon passar mina smaklökar utmärkt. (84934) 155 kr

Det här inlägget postades i Mat, Recept, Vin och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

