Hur man kan känna sig som i Frankrike utan att åka dit

Förr veckans äventyr i Göteborg ledde mig till Paris. Eller, i allafall så nära man kan komma utan att ta sig utanför landets gränser. Det är konstigt att jag aldrig tidigare lagt märke till  Ma Cuisine eftersom den ligger bredvid Domkyrkan i samma kvarter jag jobbade under ett år. Kanske avfärdade jag den som typisk turistfälla.

Så är inte fallet. Det är en äkta fransk Bistro med starkt kaffe, blommiga dukar och Edith Piaff i högtalarna.

När jag stigit in i värmen gör doften av getost, vin och kaffe mig förvånad när jag ser ut genom fönstret. Jag förväntar mig att en visslande fransos ska cykla förbi med basker och en baguette under armen men istället möts jag av fullt påpälsade, bleka och bekymrade göteborgare.

På bistromenyn finns bl.a. Salat de chèvre chaud, Choucroute, Bouillabaisse och charkuterier av olika slag. På kvällen finns en större mer avancerad a’ la carte meny att tillgå.

Franck Deveaux kommer från Calvados och Jean- Francois Lambert är från surfparadiset Biarritz. Deras passion för mat och vin har kulminerat i denna lilla franska ö på den svenska västkusten. Ett av deras mål är, förutom att ge sina gäster kulinariska upplevelser, att deras personal ska vara lycklig. En viktig detalj väl värd att bejaka.

Det här inlägget postades i Mat, Sinnen, Uncategorized och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

