Dags för presentation av årets årgångar i Toscana

Nu avlöser vinprovningarna varandra i Italien.  den 19-20 februari presenterades Vernaccia di San Gimignano och man gjorde bl.a en jämförande provning där Toscanas enda vita DOCG sattes i kontrast till en av Loiredalens vita stoltheter, Chenin Blanc.

2011 verkar ha varit ett varmt år som uppvisar doft av mogen frukt men där syran fortfarande håller måttet. Journalisten och vin-och matkännaren Leonardo Romanelli (programledare för italiens svar på Sveriges Mästerkock och min gamla chef på presskontoret Studio Umami) har tillsammans med Andrea Gori (känd i Italien som den datoriserade sommelieren) gjort ett utlåtande av Vernaccia. De kom fram till att det är ett vin som vinner på lagring. 2002 avsmakades med högsta betyg så kanske är det på tiden att även detta vin får det rampljus det förtjänar.

Chianti Classico Collection är en annan lokal vinmässa som anordnas i Stazione Leopolda i Florens, en gammal anrik stationslokal med otroligt mycket charm. Här presenteras den nya årgången av Chianti Classico och Chianti Classico Riserva. Jag har medverkat under flera år under dessa dagar, dels som provsmakare, dels som medarbetare hos en av de mest klassiska och finaste vingårdarna i området, Castello di Monsanto.

Det stora samtalsämnet i år var att vinjätten Antinori, efter 38 år, återvänder att vara en del av Chianti Classico’s ”consorzio” (sammanslutning av flera vingårdar). Presidenten Marco Pallanti liknade det vid att ”få in en Ronaldo i laget”.

Det är med mycket avundsjuka jag läser om mina kollegors upplevelser av 2010/ 2009 i hjärtat av Sangioveses högkvarter.

Dessutom har det även varit Brunello di Montalcino (07-06) och Nobile di Montepulcianos (09-08) tur att visa upp sin frukt i dessa tider. Nästa år måste jag lägga in en resa till Toscana i februari.  Det är ju dessutom tillsammans med januari den tråkigaste månaden på året i Sverige.

Jag upplever det som att det alltid i dessa sammanhang är lovord och hyllningar som råder. Man kan medge vissa svårigheter men marknaden kräver att varje årgång ändå får sin dos av fina recensioner. Det är först senare man verkligen förstår hur vinåret verkligen varit.

För att ge er en bild av Hur Chianti Classicomässan ter sig lägger jag in en film med Leonardo Romanelli och Andrea Gori där de pratar om Chianti Classico och dess framtid inom exportens värld.

Annonser
Det här inlägget postades i Italien, Kommunikation, Vin och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s