Livets Goda granskar: Butiken som föraktar sin egen verksamhet och helst vill ha okunnig personal

– De var inte ett dugg intresserade av vare sig mig eller min kunskap. Min erfarenhet var helt ovidkommande. De framställde enbart alkohol som en fara för samhället och ställde massor av frågor som gick ut på att höra hur jag ställde mig till det och till ansvarsfull alkoholhantering,  berättar Helena Marstrander ansvarig sommelier på Adam & Albin Matstudio i Stockholm om sin arbetsintervju på vinkällarbutikenRegeringsgatan.

Livets Goda fortsätter sin granskning av Systembolaget och har intervjuat två personer som på ett eller annat sätt kommit i kontakt med monopolets personalpolitik.

Helena erbjöds en 10% tjänst där hon fick ta de pass som blev över. Hon tackade nej.

– För mig var statligt lika med tryggt, de borde vara en förebild i att anställa personal och så visar det sig vara tvärt om. Att de dessutom i huvudsak är intresserade av att sälja volymviner gör det inte mer lockande, fortsätter hon. Om de är så intresserade av att begränsa svenskarnas alkoholkonsumtion som de utger sig för, borde de knappast sälja Bag in Box anser jag.

Helena var sedan tidigare trött på Systembolaget efter att hon under två år arbetat med vinrecentioner på TV4s Nyhetsmorgon. Där tvingades hon välja bland monopolets nyhetssläpp.

– Då insåg jag hur strömlinjeformat svenskarnas vinutbud är, vilket är tråkigt.

Hon drömmer om  att andra aktörer som verkligen brinner för vin och annan kvalitativ dryck kan existera vid sidan av Systembolaget.

Jag kan inte annat än att instämma.

Olle (fiktivt namn) är den andre personen som kommit till tals. Han har jobbat under tio år på Systembolaget och har delvis förståelse för deras personalpolitik och delvis även för den frånvarande kunskapen.

– Men det du måste förstå är att för 85 procent av kunderna så krävs det inte, förklarar han. De vill ha snabb, trevlig service och veta vart flaskorna står. 

Han har själv rekryterat personal och varit med om att mycket dryckeskunniga valts bort av rädsla för att de missbedömt arbetsuppgifterna (packa upp flaskor och sitta i kassan). Han tycker dock att personalen borde vara mer kunniga på sitt område.

– Jag blir nästan rädd ibland när jag går in i en butik och inser hur låg nivå de är på.

Jag blir nästan rädd för Sverige när jag läser detta.

Vill man ha personal som föraktar det de säljer istället för personer som är genuint intresserade och ser dryckerna som en produkt av natur, kultur och tradition? Är det bättre att vara föraktfull än att ha en sund inställning? Dubbelmoralen ligger dessutom i att man samtidigt strävar efter att gå med vinst.

Är svenskar så karaktärslösa att de inte skulle kunna hantera alternativ fysisk handel med alkohol?

Vad är det för fel på oss? Vad gör att vi skulle hantera alkohol sämre än sydeuropeerna? Troligtvis ett historiskt förbud som lett till en rädsla och skepsis som sitter i ryggmärgen. Är alkohol svenskarnas äpple i paradiset?

Det här inlägget postades i Kommunikation, Nyhet, Vin och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

