Sveriges Mästerkock del 8 – Sentiamo kommenterar

”Folk säger att det smakar typ snorlobba men det är ju värsta top noc-käket” säger Josefina när deltagarna fått reda på att dagens första utmaning handlar om att öppna ostron.

Hade de medverkat vid Sommelierernas dag kunde de fått lite privatlektioner av mästaren av ostron.

Den här mytomspunna läckerheten är inget man ofta ser på söder förklarade Mannerström med ett roat leende. Söderkisen Ubbe  gav honom och skåningarna ”på nappen” när han snabbast visade upp tre välöppnade molusker. Kanske serveras det inte bara linssoppa på söder längre.

Han fick välja på Burmesisk kycklinggryta à Aujalay, Älgfärsbiffar Morberg och Stekt Mannerströmming med smak av barndom. Han valde den syrliga, mustiga, ej heta grytan av vilken själva åsynen fick det att vattnas i munnen. Se recept här.

Att göra en äcklig gryta och vänära mr Aujalays namn ville Lina inte göra så hon bestämde sig för att göra den skitgod, helt enkelt. Tyvärr gick det inte så bra och hon fick tampas i ännu en utmaning mot Josephine, Wilhelm och Mattias.

Magnus Johansson presenterade choklad-och hallonsufflén och den såg magisk ut. Jag kommer ihåg förra vintern när jag hade chokladmoussemani och gjorde chokladmousse på olika sätt typ fem gånger i veckan. Jag bara skulle lyckas göra en sådär perfekt chokladmousse som jag blivit förförd av på Restaurang Beccofino i Florens en kall och regnig kväll i november för en sådär tio år sedan. Jag lyckades aldrig och gav upp. Min sambo var lättad. Det blev lite jobbigt för honom efter ett tag eftersom han inte ens tycker om chokladmousse.

Kanske ska jag nu ge mig på sufflé istället. Här är receptet.

Med Josephines simultankapacitet skulle jag nog hinna med ett par omgångar per kväll. Hon vispade två skålar samtidigt och hade stenkoll. ” Hon är en maskin”, a Marco som fick sitta och titta på från läktaren den här gången.  Men det var Mattias som gjorde den godaste desserten och Lina som fick åka hem.

– Jag tycker det finns andra som borde åka före mig, sa Lina och tyckte att det var surt. Det tycker jag med. Hon verkade vara så duktig.

Nej nu ska jag sätta igång med sufflébakandet. Jag måste ju hinna med några omgångar innan sambon kommer hem. Sen får det bli tvångsprovsmakning. Hoppas han tycker om det. Det kan ju bli lite dålig stämning annars.

Det här inlägget postades i Kommunikation, Mat, Nyhet, Recept, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

