Livets Goda granskar: ”Det är närapå maffialiknande metoder Systembolaget sysslar med”

”Offert 9734:  Vi söker just nu en blond tjej, 19 år med dålig sångröst, låtarna ska vara eurodisco med halvnaket omslag. Produktionen simpel och billig så vi kan rea ut direkt. Bara vi säljer tillräckligt mycket!!! /…/Ja, så säger Anders Enquist, VD för Livets Goda, att en offertförfrågan liknande Systembolagets skulle sett ut om skivbranchen varit monopolägd.

Magasinet Livets Goda har påbörjat en artikelserie där de ska granska Systembolaget. Något som jag länge efterfrågat är just att en journalistisk tidskrift står upp mot de maktposition som monopolet faktiskt innehar i dagens Sverige.

Jag frågade mig ”Får en vinjournalist vara motståndare till monpolet” och kände doften av korruption komma smygande efter att två välkända vinjournalister (Mölstad & Kronstam) uttalat sig negativt om alternativ vinhandel.

Anna Henning Moberg gjorde senast en intervju med Niklas och Ida Jakobsson som ligger bakom Wine Trade. De är förvånade över hur Systembolaget skryter om den mångfald och stora utbud beställningssortimentet garanterar.

– Systembolaget har ju ingenting att säga till om vad som erbjuds konsumenten genom beställningssortimentet. Det är till hundra procent upp till importörerna att välja vad som ska finnas i BS. Men i min mening är inte BS ett fullgott alternativ då det trots internetbeställning bara står för en bråkdel av Systembolagets omsättning. Folk vill, och kommer alltid, köpa det som hamnar på hyllorna, säger de till Livets Goda.

Anders Enquist kommenterar granskningen i sin blogg på samma tidning.

Och vi på Livets Goda har under många år högt och tydligt deklarerat att vi anser att det är närapå maffialiknande metoder Systembolaget sysslar med. Just därför att deras ”kunder”, importörerna, inte vågar gå ut och klaga offentligt då man är rädd för att det ska drabba deras produkter. Att Systembolaget på något sätt ska ”hämnas” i form av att försvåra för den importör som ”klagar”.

Där dyker än en gång ordet maffia upp i monopolsammanhang och kanske är det inte av en slump som man om och om ifrågasätter deras  pris-, lanserings- och urvalspolitik.

Enquist berättar att han tillsammans med sin kollega vänt på situationen för att få perspektiv.

Tänk om det bara skulle ha funnits en enda skivbutik i Sverige, som agerade som Systembolaget och totalt ignorerade vissa skivor eller artister.

”Offert 9734: Vi söker just nu en blond tjej, 19 år med dålig sångröst, låtarna ska vara eurodisco med halvnaket omslag. Produktionen simpel och billig så vi kan rea ut direkt. Bara vi säljer tillräckligt mycket!!! Har du material för tre skivor så kan vi göra en box för samma pris, kvaliteten och texterna på låtarna spelar ingen roll. Bara vi får mycket musik till lågt pris.”

PS. Du som har grym röst och gör det här med hjärta och själ – bry dig inte om att skicka in din skiva. Vi är inte intresserad av det. VI VILL SÄLJA!”.

Det är en intressant diskussion som fortsätter att vara aktuell så länge situationen inte förändras. Oro för att en avmonopolisering skulle leda till alkoholism är inte på något sätt berättigad då försäljningssiffror och boxvinsfrosseri sedan länge varit mäktigare krafter än folkhälsa och kvalitet.

Det här inlägget postades i Kommunikation, Nyhet, Vin och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Livets Goda granskar: ”Det är närapå maffialiknande metoder Systembolaget sysslar med”

  1. Björn Kalin skriver:

    Hej!
    Jag läser Livets goda (prenumerant) och några andra vintidningar (lösnummer) med välbehag jag tycker helt enkelt att det är bra tidningar! Jag har nu under årens lopp följt dessa ”heliga kor”, boxvinernas uselhet, kork eller ej, tunga flaskor eller ej, systembolagets hantering och/eller dess varande. Om man är en vin snobb för att man gillar goda dyra viner, om man är vinskribent eller sommelier.
    Vad jag gillar med Livets goda är reportagen, retentionerna och att ta till mig vad vissa, uppenbart duktiga och kunniga personer skriver om viner! (te.x Ulrika Karlsson och Michel Jamais, för att nämna några!)
    Ibland känner jag att läsa ”livets Goda” är som att läsa en bil tidning om Ferrari, Lamborghini Porsche. Lite lyx om, iallafall för mig, ouppnåeliga viner (ensamstående pappa med två mindre barn). Här kanske jag kommer lite till pudelns kärna, NI är vana att dricka viner och prova viner i 500-2500 kronors klassen och högre. Ni är med andra ord de som provar Lamborghini och Ferrari och det är okej!! Jag har ett favorit vin ”Le Volte” som kostar ca 160 spänn. Jag vet inte riktigt vad de innebär i er värld…en fiat… :). Någon av er kanske bara har det som ett vin att hälla i maten, och det är ok! JAG tycker att vinet är gott.
    Nu kanske ni inte tycker det är lyx att dricka viner för 2500 kr, men det är det. Lyx innebär per definition att det är några få som kan, har råd, annars är det inte lyx. Då är det vardag….
    Samtidigt, om vi ska fortsätta min jämförelse. så vet ni lika bra som jag att det går 10 000 Volvobilar på en Ferrari. Det är inge fel att köra Volvo (nu har jag en Audi). Om diskussionen handlar om jag ska få köpa lyxbilen så är det självklart så men kanske inte överallt. Hur många Ferrari handlare finns det i Sverige? Det går nog att räkna på min ena hand! Jag fattar att ni är emot monopolet. Det kan bero på att systembolaget vänder sig till alla, och där med ingen. Vilket ibland framkommer med all tydlighet i tidningen.
    Jag tror att systembolaget kan bli mycket bättre i sitt arbete med viner och hela sortimentet. privatinport och BS-sortimentet. Min upplevelse är att jag får den servicen jag behöver. Jag har aldrig fått nej när jag vill ha hjälp att privatimportera. Vilket jag bara har gjort några gånger.
    Nu till det som jag tycker är alvarligt! Det som gör mig besviken ja kanske till och med ledsen är att det finns ett förakt mot ”svenssonlivet” som faktiskt köper sin box och är nöjd med det till grillfesten med grannen!
    I senaste numret så är det en skribent som skriver något likande att ”jag frossar i mat och champagne” och visar, som jag uppfattar det, ett uppenbart förakt för ”Svensson”. Du får frossa hur mycket du vill, kan dock inte låta bli att tänka på Monty Pytons sketch med gästen i restaurangen, men förakta inte andra som inte kan. Jag föraktar inte dig! Däremot kanske skribenten skulle ha koll på att Palme faktiskt kom från en adlig släkt och att där nog frossades i det mesta på hans tid…
    ”Livets goda” handlar väl om att uppmuntra, inspirera, upplysa och få oss att njuta, ”Livets goda” är en tidning som ska ge en feel god känsla. Kriget mot systembolaget kan jag förstå, de behöver en SAKLIG motpart för att servicen mot kund ska bli bättre, att diskutera med Systembolaget om de ska finnas eller ej är ju fel part att diskutera med, då får man gå in i politiken. Hetsen mot ”svensson” är däremot obegriplig.
    Njut av livets goda!
    En trogen läsare av Livets goda!
    Björn Kalin

  2. sentiamo skriver:

    Hej Björn!
    Tack för din intressanta, långa och analyserande kommentar. Jag håller med dig om att det finns viner som inte är för alla. Att alla inte kan unna sig ett 2000 kr-vin på fredagen. Vet du, det kan inte jag heller. Det är dock tragiskt att alternativet måste vara boxvin. Det finns många goda, trevliga viner som många fler kan unna sig. Vad kul att du nämner just Le Volte från Ornellaia. Det var ett av de viner jag under min tid i Toscana höjde till skyarna inför mina kunder på vinbaren där jag jobbade. Det finns många fler sådana viner men tyvärr efterfrågas de sällan av Systembolaget eftersom många producenter är för små för att kunna garantera den kvantitet de begär.
    De som är nöjda med sin box ska naturligtvis fortsätta att göra det som får dem att njuta och må bra. Det finns dock andra som kanske köper boxvin av gammal vana för att det inte finns något bra alternativ. Många använder sig inte av privatimport eller beställningssortimentet utan tycker om att gå in i en fysisk butik för att inhandla middagsdrycken.
    Hade det varit möjligt för fler att kunna erbjuda vinförsäljning i butik skulle kanske fler föredra att, av kunnig personal bli guidade fram till en flaska som berättar en historia om agronomi, geografi och människoöden. Kanske skulle fler öppna ögonen för en fascinerande värld i doften, smaken och sinnesnjutningens tecken. Kanske skulle boxvinet få stå kvar på hyllan. Är detta en utopi för bra för att vara sann?

    Tilläggas ska att jag inte för Livets Goda’s talan utan bara kommenterar på en av deras artiklar.

    • Björn Kalin skriver:

      Hej igen Sentiamo!
      Jaaa det blev visst lite långt… 😉 Jag ska hålla mig lite kortare!
      Två tankar! Ja visst hade det varit mysigt, kul med nischade butiker inom vin och sprit. I min värld behöver dessa inte uteslutas. Jag tänker på Danmark där finns nischade butiker inom vin och sprit, där finns goda exempel. Dock finns det väl även där dåliga exempel, att i varje livsmedelsaffär finns det några viner av mycket blandad kvalitet och oftast mycket dålig kunskap bland personalen. Så det finns både ris och ros!

      Den andra tanken; är det boxen i sig som är problemet, alltså förpackningen eller är det innehållet? Om ”Le Volte” skulle komma på box hade jag köpt det direkt!!
      OM jag hade kunnat smaka skillnad på ”Le Volte” i box till de sämre skulle jag naturligtvis köpa flaskan.

      Så frågan blir då? Varför inte producenter fixar bra viner i box?
      Jag kanske är för pragmatisk!

      Ps. jag är mycket intresserad av tips från dig vilka producenter som är likvärdiga eller bättre än Le Volte!

      Låt oss njuta av goda viner!

      Björn Kalin

      • sentiamo skriver:

        Hej Björn!

        Jag är personligen inte så förtjust i boxar generellt. När jag sedan tog del av den undersökning som gjordes av Plus blev jag ännu mer övertygad om att det är skadligt för vinet. Vinet smakar annorlunda, hållbarheten förkortas och man tillsätter mer än dubbelt så mycket svavel för att vinet ska hålla sig ”levande”. Läs mer här:https://sentiamo.wordpress.com/2012/01/02/skillnaden-mellan-boxvin-och-flaskvin/
        Ett vin som jag direkt kommer att tänka på är il Bruciato från Guado al Tasso. Ett vin som blev till ett år som man valde att inte producera topvinet Guado al Tasso och druvorna gick till ett nytt vin, Il Bruciato. Priset är lite högre, runt 200 kr men jag tror du skulle tycka om det. Det finns andra fantastiska toscanare om man gillar sangiovese och Chianti Classico: t.ex Monterapone, Badia a Coltibuono, San Giusto a Rentennano, Castell’in villa, Felsina, Castello di Monsanto. Många av dessa har även lite billigare viner som håller en hög kvalitet. Vissa är små och svåra att få tag på dock. Men, lycka till och buona degustazione!

Kommentera

