Konst som berusar- Elisabetta Rogai målar med vin

Jag måste bara skriva om den florentinska konstärinnan Elisabetta Rogai. Jag såg att WOW News hade en artikel om henne och en video från Toscana TV. Chiara Valentini som gör reportaget är min gamla kollega när jag jobbade med vinTV på denna station.

Elisabetta Rogai målar med vin.

-” Vin är liv. Allt som är liv stimulerar mig, liv, energi, färg”, säger hon som svar på frågan varför hon håller på med detta.

Hon har tillsammans med en kemist experimenterat fram ett recept på vinfärg som hon är mycket stolt över.

– ”Det är inte bara ett fantastisk färg att måla med, doften gör även den sitt”, förklarar hon.

”Tavlorna stimulerar alla de fem sinnena, särskilt doften. Efter en morgon framför duken känner jag mig dimmig och det är nästan så jag berusas av doften av mina tavlor.”

Vinet åldras på duken och färgerna förändras med tiden, precis som vinet i flaskan. Elisabetta Rogai anser dock inte att doften förändras. Det är alltså ingen risk för vinägerstank efter en tid.

Visst låter det fantastiskt? Jag skulle själv inte ha någonting emot att välkomnas av denna doft varje dag på jobbet. Skulle ni?

Kul dessutom att se Toscana TV på en svensk portal.

Det här inlägget postades i Italien, Kommunikation, Nyhet, Sinnen, Vin och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

