Lasagne al forno- världens godaste!

Här kommer ett recept som förbättrats genom en period på ca. 15 år. Första gången jag gav mig på uppdraget att göra en vegetarisk lasagne var när jag fortfarande bodde hemma. Detta är en förfinad variant som jag bjudit på under många luncher, middagar och andra festligheter.

Italienarna var alltid mycket skeptiska. Jag såg hur de tänkte:

”En svenska som ska ge sig på italiensk matlagning och göra om den till något annat, nej fy då åker jag hellre hem till mamma som vet hur man gör lasagne på riktigt.”

När de sedan fick höra att det var linser i och att den var vegetarisk ville de nog helst vända i dörren.

Istället för den sedvanliga köttfärsen gör jag en grönsakssås med selleri, morötter, linser, tomat och vitlök. Jag kryddar med färska örter, salt och en nypa kanel, kardemumma och chili. Beciamella-såsen gör jag på klassiskt vis med smör mjöl, mjölk och den kryddas med lite muskotnöt och salt.

Mellan varven river jag parmesan och lägger några skivor mozzarella. Jag brukar använda spenatplattor men det går lika bra med vanliga eller varför inte blanda?

De skeptiska gästerna har alltid gått hem mätta, belåtna och med ett vidöppet sinne. Det är inte sällan jag fått höra:

”Det var den godaste lasagnen jag någonsin har ätit!”

Självklart har mamma aldrig fått vetskap om sin konkurrent. Men, jag kan ändå inte hejda min stolthet och anser att detta är ett av mina starkaste kort i köket.

Att äta linser på nyår i Italien bringar dessutom rikedom så varför inte byta ut nyårssupén mot denna läckerhet nästa gång?

Lasagne all’Ortolana

Ingredienser:  4 morötter, 3 selleristjälkar, 2 vitlöksklyftor, 5 tomater, 1 burk krossade tomater, 4 dl kokta linser, 1 dl rött vin, kanel, kardemumma, chili, salt, mozzarella, parmesan, lasagneplattor.  Beciamella: 50 gr smör, 5 msk mjöl, ca. 1/2 l mjölk, muskotnöt, salt.

1. Koka upp vatten, skålla tomaterna. Skala och tärna dem.

2. Riv morötter grovt, hacka sellerin fint.

3. Värm en stor stekpanna eller järngryta med ca. 4 msk olivolja. Lägg i vitlöksklyftor som pressats under kniven, kanel & kardemumma. Bryn lätt så kryddsmakerna kommer fram.

4. Lägg i selleri, morötter & vin. Låt mjukna något.

5. Lägg i färsk tomat, rör. Lägg i krossade tomater och chili. Sänk värmen och lägg på ett lock. Låt koka samman.

6. Börja med Beciamella-såsen. Smält smöret,ta bort kastrullen från spisen, rör i mjöl. Häll sakta ned mjölken under ständig upprörning. När såsen fått rätt konsistens, låt koka upp och koka i någon minut. Salta och krydda med muskot.

7. Rör i linser och färska örter, basilika och oregano, i grönsakssåsen.

8. Varva beciamella, grönsakssås, parmesan och mozzarella tills formen är fylld. (Ps. börja med ett lager beciamella så fastnar den inte i bottnen.)

9. Avsluta med mozzarella och parmesan. Ställ in i ugnen på 200 C i ca 20 min.

Buon apetito!

Vin: ett vin från kusten och vindistriktet Bolgheri såsom t.ex. Poggio ai Ginepri. Använd samma vin i såsen.

Det här inlägget postades i Italien, Mat, Recept, Sinnen, Vin och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Lasagne al forno- världens godaste!

  1. Ping: Matsedel för småbarnsfamiljer – mattips för hela veckan | Sentiamo – by Sarah Djerf

Kommentera

