Att längta till Toscana likt en hubot på solenergi

Just nu, i ett kallt och grått januarisverige anfaller mig en längtan så stark till mitt forna hemland, Italien. Tänk att sitta på en piazza och blicka ut över historiska monument med en god vän och ett gott glas vin framför sig.

Eller, hänga på någon lokal vingård och smaka av årets skörd samtidigt som producenten själv berättar passionerat om sitt hantverk.

Att med solen värmande i ansiktet gå längs floden Arno och  känna doften av historia, avgaser, restaurangos och dyr parfym. Att lyssna till knattrandet av hjordar av moppar, vespor, api (små skåpbilar på tre hjul) och tyst pipande segways.

Var är egentligen hemma undrar en rotlös själ? När jag bodde i Italien saknade jag Sveriges ordning och reda, jämställdhet och rättvisa. Nu kan jag sakna motsatsen (med undantag för jämställdhet kanske…)

Det blir bättre när våren kommer, solen, denna eviga energiladdare. Likt en hubot (som i gårdagens ”Äkta människor”) är mina batterier urladdade och jag är en miljöanpassad variant som går på solenergi.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Att längta till Toscana likt en hubot på solenergi

  1. åsa skriver:

    Ja, visst längtar man hit och sedan dit och man skulle vilja plocka ihop sin egen mosaik av allt det bästa som både Sverige och Italien kan erbjuda. Själv saknar jag just nu parkettgolv ett varmt hus utan fukt. Och flexibla dagistider.
    Kramar från Firenze!

  2. sentiamo skriver:

    Tack Åsa! Nu minns jag de kalla, råa och fuktiga vintrarna. Det saknar jag inte! Men, snart har ni vår och här är det 8 minutgrader idag 😦
    Dagis funkar bra så jag ska väl inte klaga. Jag får resa i tanken helt enkel… och hoppas på att jag snart kan komma och hälsa på igen.
    Kramar

Kommentera

