Svenskar dricker mer och mer champagne och dyra viner, samt öl, sprit och alkoholfritt

Systembolagets rapport om svenskars alkoholvanor har nu kommit ut och visar en ökning av alkoholkonsumtionen för 2011. Förra året köpte svenskarna 45 miljoner liter ren alkohol hos monopolet. Ökningen gäller även de alkoholfria alternativen som dock fortfarande står för mindre än en halv procent av försäljningsvolymen.

– Det är en ganska svag försäljningsökning under året. Men det som sticker ut är alkoholfritt som ökar, och vi ser en tendens att fler och fler väljer att vara specifika med vad de vill ha och betala lite mer, säger Systembolagets VD Magdalena Gerger till Ekot.

Trenden visar på en ökad konsumtion av champagne och viner som kostar mer än 100 kr/flaska medan femtiokronorsviner blir allt mindre populära.

Rapporten tycks därför visa en positiv tendens hos svenskarna. Vi väljer ett dyrare vin framför ett billigare och har börjat bry oss om kvaliteten på det vi häller i oss. Även om det handlar om en liten ökning är det ett bevis på att vi ändå är på rätt väg. Eller, betyder det bara att Systembolagets marknadsföringskampanjer fungerat bättre än vanligt?

2011 betydde så klart även en höjd vinst för Systembolaget som totalt omsatte  24 miljarder kronor under förra året.

Fortsätter vi i det här spåret, dvs i riktning mot ett sundare synsätt på alkohol, kommer vi kanske att inom några decennier klara av den påfrestning som en avmonopolisering skulle betyda för det nationella alkoholsamvetet.

Annonser
Det här inlägget postades i Kommunikation, Nyhet, Vin och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s