Enkel, snabb och god mat- Tunisisk paprikaomelette (Chakchouka)

Den här vegetariska rätten har följt mig under många år och står sig alltid, i alla lägen och uppskattas av stora som små.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Första gången jag åt Chakchouka, som är en omelette med paprika och tomat med rötter i Tunisien, var i Eilat i södra Israel. Jag jobbade på en restaurang på stranden där med utsikt över Röda havet och Jordaniens mäktiga berg. Mina kollegor blev plötsligt hungriga och fick ide’n att slänga ihop lite käk till personalen. Jag såg nyfiket på när Miri skar upp chilifrukterna, tog ut kärnorna och la ned dem hela i den heta oljan. Paprika, tomat och kryddor (bl.a. Zatar som är en typisk kryddblandning från mellanöstern som ser annorlunda ut beroende på var man befinner sig. I Israel spelar Timjan en ledande roll) kokade samman. Chilifrukterna hade gjort sitt och avlägsnades innan hon knäckte ned ägg direkt i pannan, ett för varje person som skulle äta.

Resultatet smakade ljuvligt. Starkt, mustigt och utsikten över de röda klipporna blev, om möjligt, ännu mer magisk. Jag borrade ned mina bara fötter i den varma sanden och njöt av ögonblicket. Måltiden avslutades med en Narghile tout (vattenpipa med jordgubbssmak) och en kopp Nana-the (myntathe).

Chakchouka kan serveras med cous-cous eller i pitabröd (Pitot). Jag brukar göra en yoghurtsås med mynta för de som behöver lindra hettan. Vill man göra en barnvänlig version går det bra att utesluta chilin eller göra en panna med och en utan. Av min erfarenhet att döma är detta en riktig favorit även hos barnen.

Chakchouka

4 paprikor (i flera olika färger), 4 tomater, 4 ägg, chili, salt, olja, vitlök.

1. Strimla paprikan och tärna tomaterna.

2. Värm oljan i pannan, lägg i en urkärnad chilifrukt och en pressad vitlöksklyfta.

3. Lägg i paprika och tomat. Lägg på ett lock. Låt kokas mjuka ca 15 min.

4. Ta ut chilifrukten.

5. Knäck ägg direkt i pannan. Lägg på locket och låt de bli lagom hårda.

6. Servera med cous-cous eller i Pitabröd ev. med sallad.

Youghurtsås: Naturell yoghurt, färsk mynta, salt, lite honung.

Bete avon!

Servera gärna med en god veteöl.

Annonser
Det här inlägget postades i Mat, Recept, Resor, Sinnen och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s