Servitrisen som kan… ALLT!

Det finns, på vissa platser i världen, restauranger som har servitörer som kan, utöver att servera mat och vin, någonting annat, speciellt. Någon kan dansa och gör ett litet uppträdande för sina gäster, någon sjunger, en annan pratar baklänges osv.

Jag och min kompis Lena pratade (framlänges), för länge sedan, om vad vi skulle vilja kunna göra om vi jobbade i en sådan restaurang. Det enda vi kunde komma på var: ”Servitrisen som kan allt”. Fråga mig något så svarar jag. Vill du att jag dansar Svansjön, inga problem. En perfekt Boef bouguignon? Det fixar jag! Snacka om ambitioner..

Men, håll med om att det skulle vara en så skön känsla?

– Vad kan du då, lille vän?

– Jag kan allt.

I dagens ytliga samhälle där man helst ska vara snyggast, smartast, ha finast hem, barn och man. Man ska kunna laga god mat, ha rent och fint, det senaste i inredningsväg, en spikrak karriär och massor av pengar. Det är inte konstigt att många lider av perfektionsångest, går in i väggen och sjunker ned i boxvinsträsket.

Det ju lite svårt, även om man skulle vara ”servitrisen som kan allt”, att hinna ha ett perfekt, hem, ett vackert yttre och servera alta cucina varje dag. Om man dessutom ska ställa upp när någon ber en att sjunga Pavarotti titt som tätt så går det ju bara inte.

Jag tror på att koncentrera sig på det man gillar och skaka av sig lusten av perfektion. Imperfektion har mer charm och är bra så mycket nyttigare i längden. Även om drömmen om att en dag få briljera med kunskap om ALLT fortsätter att skina som en hägring vid horisonten.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

