Att såga en gris, Boeuf Bourguignon och hatkärlek till julen

Julen innebär för många mat och vin i överflöd. Vissa håller sig till klassiska svenska jultraditioner med skinka, köttbullar och sill medan andra föredrar ett alternativt julbord. I min familj möts dessa motpoler.

Jag är uppväxt med klassiska jultraditioner eftersom min mormor och morfar var bönder. Vi köpte en halv gris varje vinter som mamma sedan styckade på köksbordet. Hon sågade och sågade. Pappa stod brevid och sa hur hon skulle göra. Jag och mina systrar satt och skrev ”Fläskkarre 1989”, ”Revben 1989”, ”Bogfläsk 1989” osv på etiketter som vi sedan satte på respektive påse. Benflisorna stänkte i våra ansikten och ingen var gladare än hunden som satt under bordet och hackade i sig allt som kom i dess väg. (Detta kan ha varit en avgörande orsak till att jag kom att bli vegetarian i 14 år…)

Julen innebar och innebär därmed allt från dopp i grytan till sillsallad med grädde. Under alla de år jag inte bodde i Sverige var julen lika med hemfärd, återförenande, glädje och frosseri i svensk mat.

Min bättre hälft däremot är uppvuxen med helt andra jultraditioner. Ingen är särskilt förtjust i julmat och kopplar samman högtiden med negativitet. Min svärmor gör dock en fantastisk Boeuf Bourguignon som jag tycker ni ska låta er hänföras av om ni känner att alla dessa jultraditioner står er upp till halsen.

Beriths Boeuf Bourguignon 

Ingredienser (4 portioner) 1 kg nötkött, 2 morötter, 1 gul lök, 8 steklökar, 2 msk tomatpuré, 4 vitlöksklyftor, 250 g champinjoner, 200 g rökt sidfläsk, 2 msk smör, 4 dl oxbuljong, 1 flaska rött vin (gärna från Bourgogne), 1 tsk salt, färsk timjan, färsk persilja, svartpeppar, 4 msk vetemjöl

Tillagning 

1. Hacka den gula löken i mindre bitar.

2. Putsa köttet och skär det i tärningar om 2 x 2 cm. Bryn köttet och löken i smör i en stekpanna.

3. Lägg över kött och sky i en stekgryta. Strö över vetemjölet och rör om ordentligt.

4. Häll i pressad vitlök, tomatpuré, ett par kvistar färsk timjan, salt och svartpeppar. Fortsätt med buljongen och vinet.

5. Koka upp och låt sedan sjuda i drygt en timme.

6. Skär morötterna i centimeter-tjocka och stek hastigt i smör. Lägg över i en skål

7. Dela eventuellt skogschampinjonerna. Stek dem sedan hastigt med persilja i smör. Lägg över i en skål.

8. Skala steklöken och stek hastigt i smör. Lägg över i en skål.

9. Tärna sidfläsket och stek i en stekpanna.

10. När det är 15 minuter kvar av tillagningen av köttgrytan, lägg i morötter och steklök.

11. När det är 5 minuter kvar läggs champinjoner och sidfläsk i.

12. Garnera med färsk timjan och servera med gott bröd och kokt mjölig potatis, stekt potatis eller ris.

Vintips: Bourgogne Hautes Côtes de Nuits, Les Dames Huguettes, Bertagna

Det här inlägget postades i Mat, Recept och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

