Får en vinjournalist vara motståndare till monopolet?

Det pågår just nu en mycket intressant debatt angående bl.a. vinjournalisters kredibilitet, monopolets vara eller icke vara samt huruvida Mikael Mölstad och Bengt-Göran Kronstam verkligen förstår sig på internethandel.

Debatten har pågått länge men tog ny fart i slutet av november, i samband med att  Mölstad skrev en krönika där han klargjorde sin position mot alternativa inköp av vin på nätet. Även Kronstam håller med sin kollega från Allt om Mat/Vin. Mitt tidigare inlägg i ämnet belyste ämnet ur ett www- perspektiv.

Per KarlssonBKWine är en motståndare av monopolet och skrev igår ett långt och beskrivande inlägg där de båda journalisternas trovärdighet ifrågasätts.

Många intressanta frågeställningar har sedan fötts varav en särskilt etsats sig fast i hjärnbalken på mig.

Finns det någon vinjournalist i gammelmedia (tidning, tv, radio) som är öppet monopolmotståndare? Finns det plats för sådana i Sverige? Får man skriva eller prata om vin (och andra alkoholhaltiga drycker) i TV eller radio om man inte är av den uppfattningen att Systembolaget gör ett bra jobb och att Sverige är i behov av ett monopolistiskt alkoholsystem? Jag blir rädd av blotta tanken och bilden av det korrekta, jämställda, rättskaffens, neutrala och objektiva samhället går i kras. Det luktar korruption.

Tydligen har Jens Dolk pratat om vin som inhandlats av alternativ till monopolet och betygsatt dessa i Nyhetsmorgon på TV4 (nota bene: Dolk skrev tidigare i SvD där numer Mikael Mölstad figurerar som vinskribent…). Någon annan har jag ännu inte hittat. Upplys mig gärna om ni vet någon/några. Jag önskar inget hellre än att min hypotes är felaktigt.

Vilken vinälskare skulle inte vilja ha tillgång till en sådan här butik (själv får jag rysningar och vill sätta mig på nästa plan till Paris):

Det här inlägget postades i Kommunikation, Nyhet, Uncategorized, Vin och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Får en vinjournalist vara motståndare till monopolet?

  1. Per-BKWine skriver:

    Kul att du gillade mitt inlägg i debatten.

    Eftersom du inte länkade till det i din text lägger jag in länken till min debattartikel här:
    http://www.bkwine.com/sv/debatt/kronstam-molstad-vinbutiker-pa-internet/

    Det är många kommentarer i slutet på artikeln. Bl.a. från näthandlarna själva.

    Kul att du gillade den lilla videon från Lavinia som jag hittat på YouTube. Denna butik, en enskild butik, har ett tre gånger så stort sortiment som Systembolaget…

  2. Per-BKWine skriver:

    Hoppsan, jag missade lanken i forsta meningen. Ursaktar!

  3. sentiamo skriver:

    Ja, jag följer debatten i kommentarerna. Kul!
    Klart jag länkade till er 🙂
    Ja, tack för tipset om Lavinia. Det får bli ett besök nästa gång det bär av mot Paris.

  4. Per-BKWine skriver:

    Bilden överst i artikeln ar också fran en vinbutik i Paris vard att besöka i allra högsta grad: Cave Auge.

  5. Ping: Livets Goda granskar: ”Det är närapå maffialiknandemetoder Systembolaget sysslar med” | Sentiamo – by Sarah Djerf

  6. Ping: Alternativ e-vinhandel- framtiden eller ett svart får i svensk alkoholhistoria? | Sentiamo – by Sarah Djerf

Kommentera

