Kritik mot internethandel väcker uppror

SvD publicerade igår en krönika signerad Mikael Mölstad, vinexpert och vinskribent, där internethandel jämförs med att köpa grisen i säcken. Detta ledde till att många wwwvinälskare spetsade sina öron och gick till attack. Vinbloggen Acquavitae tog till orda och startade igår en debatt om huruvida det omtalade alternativet till Systembolaget verkligen fungerar.

Mölstad anser att det är svårt att göra en kvalitetsbedömning av de blandade lådor med viner som ofta specialtillverkats för näthandlaren eller vinklubben. Priserna är dessutom sällan i balans med vinets kvalitet enligt experten som inte tror att man någonsin kommer att nå Systembolagets kvalitetsnivå då många producenter levererar överkvalitet för en plats på hyllan. Oppositionen menar att det inte alls är svårt att ta reda på fakta men att man, som med allt annat, måste ha koll på vem man handlar av. De anser att med lite kunskap och internetvana finner man allt man söker.

I kommentarsfältet dyker även den eviga frågan om Systembolagets egen hemleverans upp och huruvida den svenska staten skulle kunna göra det lättare för konkurrerande företag att på ett lagligt sätt erbjuda mindre producenter och produkter som de väljer bort.

Är detta en generationsfråga? En fråga där konsumenterna och leverantörerna delas in i två olika läger; worldwideweb v/s worldwidewhat?.

Läs Mikael Mölstads krönika här.

Läs Aquavitaes inlägg här.

Annonser
Det här inlägget postades i Kommunikation, Nyhet, Vin och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Kritik mot internethandel väcker uppror

  1. Ping: Kronstam och Mölstad ger sig på vinbutikerna på internet | BKWine Magazine

  2. Ping: Får en vinjournalist vara motståndare till monopolet? | Sentiamo – by Sarah Djerf

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s