Italien- Europas nya skatteparadis?

Peter Kadhammar är på uppdrag av Aftonbladet på genomresa i Europa för att skönja spåren varifrån krisen har sitt ursprung. Nu är han i Italien och pratar med folket. Alberto Benedetti, vinmakare i Frascati söder om Rom, säger:

– Staten äcklar mig!

Han förklarar att staten har varit korrupt sedan antiken och att han inte ser anledning till att betala skatt. Folket verkar se som enda lösning att göra uppror mot staten genom att helt enkelt skita i att skatta för sin inkomst.

När jag skulle starta mitt företag pratade jag med vänner och bekanta om hur det fungerade med bokföring, deklaration o.s.v. Bl. a. pratade jag med en italienare som förklarade att i Italien såg det annorlunda ut.

– Skatt betalar man inte, ingen gör det i Italien, sa han.

Jag trodde han skämtade eller bara snackade skit. Jag hade ju jobbat och betalat skatt under många år i Italien. Tillslut fann jag det dock ekonomiskt ohållbart och flyttade tillbaka till Sverige. Nu förstår jag hur alla andra klarar sig.

Det är en sjuk situation och på många sätt tragisk. Det är en ond cirkel. Hela samhället är korrupt och disfunktionellt. Hur ska arbetare och småföretagare klara sig om inkomsten inte står i proportion till levnadskostnaderna? Hur ska man få bukt med de som utnyttjar situationen och vinner mängder på att inte betala skatt? Hur blir det med pensioner, sjukvård och arbetslöshetskassa? Men framförallt: Vem ska göra vin när de små vingårdarna går i konkurs?

Läs hela artikeln av Peter Kadhammar här.

Det här inlägget postades i Italien, Kommunikation, Vin och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

