Fantastisk vegetarisk pasta från Kampanien

-Ska du verkligen äta det där? Det är ju så ”pesante” (svårsmält).

Jag har aldrig träffat på ett folk som är så fixerade vid matsmältning som italienarna. Rapar, toalettbesök och magproblem är inte ovanliga samtalsämnen, tvärtom.

När jag växte upp ( i Sverige) fick jag lära mig att man skulle vänta med att bada när man hade ätit annars fick man kramp. Några år senare, när jag var i tonåren skulle man i stort sätt, i ren protest, slänga sig i vattnet innan man ens hade tuggat ur munnen.

– Det är en bluff. Det är bara vi löjliga svenskar som väntar med att bada, visste du inte det? sa man och hånskrattade.

I Italien hörde jag ofta förskräckliga historier om personer som inte väntat den sedvanliga siestatimmen efter lunch. De fick ”congestione” som är när matsmältningen avstannar på grund av chocken från det kalla vattnet mot magen. De som upplevt det säger att det är det värsta det varit med om.

Jag vågar inte riskera längre, gör ni?

En av de otaliga råvarorna som i Italien anses svårsmält är paprika. Paprika? En grönsak? Underligt. Själv har jag aldrig haft några problem men, de svenska generna är kanske annorlunda än de italienska? Jag läste faktiskt häromdagen att sydeuropeer har svårare än oss nordbor att assimilera t.ex. mjölkprodukter.

Appropå paprika. Här kommer ett recept på en farligt god paprikapasta. Receptet kommer från vinmakaren och min gode vän Daniela Fiorentino som har sina rötter i Avellino i Kampanien. Ett vindistrikt känt för fantastiska viner producerade av druvsorterna Fiano, Greco di Tufi och Taurasi.

Pasta ai peperoni

Ingredienser: 4 stora, röda paprikor, 2 scharlottenlökar, 3 dl grädde, basilika, chilipeppar, salt, parmesanost, rigatoni-pasta

1. Hacka löken och skär paprikan i tärningar.

2. Stek på låg värme tills de är mjuka.

3. Mixa tillsammans med grädden och basilikan tills den är helt slät.

4. Häll tillbaka i stekpannan och låt puttra på svag värme.

5. Koka pastan tills den är nästan klar.

6. Häll av pastavattnet men spara en skvätt.

7. Blanda med såsen. Låt koka samman tills pastan är al dente.

Servera med parmesan och ett glas Fiano d’Avellino.

Buon apetito!

Det här inlägget postades i Italien, Mat, Recept, Vin och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Fantastisk vegetarisk pasta från Kampanien

  1. Ulrika skriver:

    Min svämor kan inte grönsallad på kvällarna för det är för svårsmält för henne…??????? Jag har aldrig heller förstått deras fixering vid matsmältningsroblem…..
    🙂

  2. Em skriver:

    Haha, det är verkligen så typiskt italienskt. Jag och min make har vilda diskussioner om dessa matsmältningsproblem verkligen existerar eller om det bara är en myt. Jag påstår att det inte kan vara sant att det är så lätt att ”non digerire”. Jag har alltid ätit hur och när jag vill och aldrig fått problem, så för mig måste det vara psykiskt… Han däremot, som den sanna italienaren han är, är övertygad om att matsmältningen är det sköraste systemet i kroppen och att man får en ”indigestione” för minsta lilla. (Sen är han också övertygad om att man får lunginflammation av att gå utanför dörren med blött hår…annan typisk italiensk grej där).

  3. sentiamo skriver:

    Vad kul att du håller med! Det måste vara psykiskt eller så har de en svagare matsmältningsapparat helt enkelt.
    Ang. blött hår är det roliga att de vägrar gå utanför dörren utan att använda sin ”phon” (hårtork) även under vår och sommar 🙂

  4. Ping: Matallergier, intollerans och allmän nojighet | Sentiamo – by Sarah Djerf

  5. Ping: Fyrarätters- färdigkomponerad meny till helgen | Sentiamo

  6. Ping: Bagna càuda – vegetarisk förrätt från Piemonte | Sentiamo

Kommentera

