Karin Fransson förför Michel Jamais

Lördagens middag på Hotell Borgholm gästades av vinkonnässören och skribenten Michel Jamais. Han höll i den burgundiska vertikalprovningen tidigare under kvällen och följde upp genom att, till varje rätt, berätta om vinet till maten.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Middagen bestod av fyra rätter, alla välkomponerade, intressanta och överraskande, både till smak och utseende. Menyn var följande:

Friterad kalvbräss med jordärtskockskräm och tunt hyvlad färsk ölandstryffel

Citronmarinerade pilgrimsmusslor med mango, avokado och färska örter

Vinet som serverades till förrätten var:  2010 Sancerre Domaine Delaporte

Persiljebakad torskrygg med kräm på persiljerötter och klorofyllstinn persiljekräm

Vinet till torsken: 2007 Pouilly-Fuissé Vignes de la Côte Domaine Thibert

Lamm serverat med kål i tre olika versioner, pure’ på sparrispotatis med brynt hasselnötssmör och konfiterad karljohanssvamp. 

Vinet som serverades till lammet var: 2002 Gevrey-Chambertin Premier Cru Les Champonnets Domaine Heresztyn

Lingonkokt päron,  färskostsorbet, gele’ av vit choklad med rostade macadamianötter, en mörk chokladganache samt en liten lakritsrand. 

Dessertvinet: 2010 Noble Late Harvest Riesling  Paul Cluver

Min upplevelse var även denna kväll en fullträff. För att inte tråka ut er med detaljer ska jag berätta vad som, för mig, var det starkaste ögonblicket.

Torsken såg fantastisk ut när den kom in i sin illgrönhet. ”Klorofyllstinn persilja” hade det stått på menyn. Förväntningarna steg i sorlet av nöjda bordsgrannar. Jag tystnade och mina sinnen tog mig tillbaka i tid och rum, till mammas drivbänk utmed vedboden. Solen stod högt trots att det vankades middag. Jag hade skickats ut med en sax i handen för att ta in persilja till den ugnsbakade laxen. Doften kom emot mig och jag kunde inte låta bli. Den krusiga bladen rev på min tunga och munnen fylldes av den gröna, beska och syrliga smaken. Mammas ord ekade tydliga i huvudet: ”Det är nyttigt med persilja, det innehåller mycket järn”.

Middagens smaker gick i perfekt harmoni med valet av vin.

För att läsa ett expertutlåtande av middagen hänvisar jag till Michel Jamais som skrivit ett fantastiskt inlägg på sin blogg om kvällen. Han tycks ha blivit rejält förförd av Karin Franssons matlagning.

Dagen efter kunde jag fortfarande minnas de fantastiska smakupplevelser jag fått ta del av. Det bubblade till i magen av skratt när jag tänkte på Jamais utläggningar om olika vinskribenters egenheter.

Jag tittade ut genom hotellfönstret och såg en stor suvliknande bil lämna parkeringsplatsen. På registreringskylten stod ordet: ”Terroir”.

Det här inlägget postades i Mat, Resor, Sinnen, Vin och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

