När Obama skulle ge Berlusconi en flaska vin

Nu har han avgått. Det man som italienarna valt om och om igen som sin ledare. Silvio Berlusconi. Vilken underlig man. Jag skrev min slutuppsats på journalistikutbildningen om skillnaden mellan svensk och italiensk TV. Jag jämförde innehåll och ägande. Som ni säkert förstår kom jag fram till oroande fakta gällande trovärdigheten av italiensk media. Maktpositionen i Sverige ser onekligen annorlunda ut även om det också här finns en del att titta närmare på.

Min handledare, Professor Ceccuti, varnade mig när jag skulle sammanställa fakta. Han sa att det var en känslig situation och rådde mig till att koncentrera mig på att redogöra för hur situationen ser ut i Sverige. Frestelsen var för stor och jag grillade Berlusconi över öppen eld, något jag sedan fick äta upp när det väl var dags för presentation inför en jury av konservativa professorer. Då var det jag som blev grillad.

Det är konstigt. Ingen vill öppet medge att de gillar Silvio men när det väl gäller försvarar de honom och inte för inte har han ju varit den ledaren som suttit längst i parlamentet sedan andra världskriget. Det var efter att Democrazia Cristiana släppte sitt grepp och hela partisystemet fullständigt rasade samman som ett korthus. Det speglar hur det italienska samhället tenderar att hålla sig fast vid en stabilitet i alla väder. Har de väl bestämt sig spelar det ingen roll om personen i fråga gör pinsamma uttalanden, gör sig rik på att hjärntvätta folket genom media, står för pedofili och har en nedvärderande syn på kvinnor. Man frågar sig: vad finns det för alternativ? En uppgivenhet som är, minst sagt, obehaglig.

För att hålla mig till temat kan jag berätta anekdoten om när Obama skulle ge Berlusconi en present. Han valde ett vin producerat av Vermentinodruvan tillverkat av Raffaldini Vineyards i North Carolina. Vinet specialbeställdes och kom i en fin träask. Vermentino är en druva som ursprungligen kommer från Sardinien där Silvio ju har sitt omtalade sommarboende (på 2600 kvadratmeter med sex pooler varav en är palmformad och omringad av kaktusar. En konstgjord sjö, en amfiteater och en låtsasvulkan pryder dessutom trädgården på ca 60 ha).

Silvio fick dock aldrig smaka det omtalade vinet då Obama gjorde en miss och delade ut vinet till fel president, Giorgio Napoletano, Presidente del Senato. Kanske var det lika bra så.

Här är bara en av de tavlor han gjort genom åren. Titta så nöjd han ser ut när han uttalar sig om Obama. ”Han är snygg, ung och även solbränd, så jag tror att vi kommer att kunna hitta ett bra samarbete.” Kanske var det därför Obama gjorde ”misstaget” att ge vinet till Napolitano?

Det här inlägget postades i Kommunikation, Nyhet, Vin och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

